Dugnadsarbete inom STF

Gillar du att snickra och måla, eller är du bara allmänt händig? Då är dugnad något för dig. Dugnad är ideellt arbete för att hålla STFs fastigheter rustade och välbevarade för både oss och kommande generationer. Vi arbetar främst med renoveringar och mindre byggprojekt i fjällvärlden.

Ideellt arbete i fjällvärlden

Dugnadsarbete är en förutsättning för att kunna hålla STFs fjällfastigheter rustade och bevarade. Allra flest dugnadsarbeten genomför vi på våra fjällstugor i väglöst land. Vi genomför flera dugnadsuppdrag per år och det kräver i runda slängar 80 engagerade hjältar. Vill du vara en av dem?

Dugnadsuppdrag 2024

Här är kort information om uppdragen och datum för 2024.

• Dugnad på tur – 23 juni – 2 juli – Stugor längs Kungsleden
  • Ved-dugnad – 30 juni – 10 juli – Nikkaluokta – Vakkotavare
  • Storulvån Familjestuga – preliminärt 23 – 29 september
  • Anaris – 23 juni – 1 juli
  • Saltoluokta – 7 – 15 juni
  • Saltoluokta – 23 – 29 september

Senaste ansökningsdag var 21 januari 2024. Uppdragen är nu tillsatta.

Firoz Shah vandringsberättelse

Det här gäller för dugnad

• Du behöver inte ha professionella byggmeriter men du bör ha någon typ av erfarenhet av att renovera, måla eller bygga på amatörnivå.
  • Att klara av att vandra/skida en heldag med ryggsäck på ryggen är ett måste. Nästan alla platser vi arbetar på ligger i väglöst land.
  • Du trivs med att arbeta i grupp. Vi hjälps åt med både arbete och matlagning.
  • STF står för kost, logi och resa till och från uppdraget. Dugnadsledaren återkommer med information om vilken resebyrå du ska använda för bokning av resa.
  • Du som blir antagen till ett dugnadsuppdrag kommer få detaljerad information om just ditt uppdrag; exakta datum, mötesplats, packlista  osv.
  • Alla som är medlemmar i STF kan söka dugnadsuppdrag. Här blir du medlem i STF.
Dugnad är ett norskt ord som betyder ideellt, oavlönat arbete inom en förening. Vi är otroligt stolta över vårt dugnadsarbete som startade 2007. Sedan dess har över 24 000 timmar lagts ner för att renovera och förbättra våra boenden och stugor runt om i Sverige.

Det här innebär ett dugnadsuppdrag

Bra att veta
Mat, husrum och resa till och från ditt uppdrag står STF för. Från startplatsen vandrar eller skidar gruppen till och/eller från fjällstugan. Vandringen/skidturen sker i grupp och leds av en dugnadsledare. Vissa uppdrag sker på en och samma stugplats, medan andra uppdrag innebär att du och din arbetsgrupp vandrar/skidar mellan flera olika fjällstugor. Dugnadsuppdrag kan komma att ställas in om vi får för få sökande till aktuellt uppdrag. Det har hänt vid enstaka tillfällen under åren.

Tidpunkt och längd
STF dugnadsarbeten sker främst under lågsäsong då det inte är lika många gäster i fjällstugorna. Före midsommar eller i slutet av augusti/början av september är vanligast. En del projekt sker vintertid. Längden på uppdragen varierar, men ofta är vi ute 7 dagar eller mer, exklusive din restid till och från startplatsen. Vissa uppdrag kan pågå i närmare 14 dagar.

Arbetsuppgifterna

Dugnadsuppdragen har olika karaktär och kräver olika förkunskaper. En del är relativt lätta och andra mer komplicerade och arbetsintensiva. Uppdragen kan vara att alltifrån att kapa ved inför kommande säsong till att renovera ytskikt eller bygga ett mindre hus. Vad de olika uppdragen innebär beskrivs tydligt under respektive uppdrag.

Gruppen

Storleken på arbetsgruppen varierar mellan 5 – 10 personer. I sammansättningen av gruppen tar vi hänsyn till vilka kompetenser som behövs för respektive uppdrag, och ser till att rutinerade dugnadsarbetare blandas med nya i grupperna. Vi ser alltid till att minst en person i gruppen är van fjällvandrare eller har vana av att tura i väglöst land. Att vara van vandrare och ha god kondition är en bra förutsättning för att klara av uppdraget.

Dugnadsledare

Varje dugnadsprojekt leds av en eller två dugnadsledare. Det är våra eldsjälar inom dugnad, utan dem skulle inga projekt bli av. Det är dugnadsledarna som beställer det som krävs för genomförandet av uppdraget som mat till deltagarna, verktyg, material och skyddskläder. Det här är några av dem.

Bli medlem i STF

För dig som vill upptäcka Sverige. Och för dig som vill få andra att upptäcka.

Bli medlem nu!