Dugnad på tur Kungsleden Kvikkjokk - Saltoluokta 6 - 15 augusti

Uppdraget riktar sig medlemmar – typ upp till 40 år – eller sådana som gillar sova på en madrass på golvet för det kan bli fullt i stugorna ;) Du behöver vara en glad, van vandrare (vi kommer gå hela sträckan) som tycker om att ta initiativ för att a) leta efter vad vi kan fixa tillsammans och b) göra det med de verktyg och det material som finns på stugplatserna. Är du allsidig och uppfinningsrik kan det här uppdraget bli kul!

Uppdraget kan liknas med en mobil fix- och trixargrupp som vandrar från stuga till stuga för att snickra och reparera allt möjligt. Allt från dasset, en trappa eller ett fönster som behöver lite översyn. Det innebär att vi kan sysselsätta oss med en mångfald av olika uppgifter ;)

V kommer ta oss an våra fjällstugor Pårte, Aktse och Sitojaure som ligger på Kungsleden mellan Kvikkjokk och Saltoluokta. Sträckan bjuder på både vidsträckta vyer, berg och fjällskog, korsar Ráhpaädnos vackra delta vid Aktse och är extra roligt tack vare två passager i roddbåtar.

Turen börjar i Kvikkjokk där vi vandrar till STF Pårte på första dagen. Vi siktar på att bli en grupp på 6 personer och planerar minst en full arbetsdag per stugplats. Berget Skierffe vid STF Aktse ska vi såklart hinner med att bestiga! På väg till STF Sitojaure passerar vi Kungsledens längsta båtled. Uppdraget avslutas med middag på den vackra fjällstationen STF Saltoluokta.

Hur kommer man dit och sedan även därifrån? Smidigast med nattåg till Murjek där det finns anslutande buss till Jokkmokk och vidare till Kvikkjokk. Bussens ankomsttid till Kvikkjokk avgör om övernattning behövs på fjällstationen STF Kvikkjokk. Vi får se när tidtabellerna kommer ut. Vi startar i Kvikkjokk den 6 augusti. Dagsetapper mellan stugorna varierar mellan 16 och 20 km. Sista etappen leder oss till Saltoluokta. Efter frukosten avslutar vi vårt uppdrag och tar båten över sjön Langas på förmiddagen den 15 augusti. Sedan anslutande linjebuss till Gällivare där man på eftermiddagen hoppar på nattåget mot Stockholm/Göteborg.

Uppdraget leds av Richard Scharff.

Uppdraget

När?
6-15 augusti 2019

Vad?
Uppdraget är en mobil fix- och trixargrupp som vandrar från stuga till stuga för att snickra och reparera allt möjligt.

Var?
Turen börjar i Kvikkjokk där vi vandrar till STF Pårte på första dagen. Uppdraget avslutas med middag på den vackra fjällstationen STF Saltoluokta.

Gruppen?
Vi siktar på att bli en grupp på 6 personer, ålder upp till ca 40 år, gillar att sova på madrass och vana vandrare.