STF Ydre/Kalvefalls gård Vandrarhem

Mer om STF Ydre/Kalvefalls gård Vandrarhem

Kalvefalls vandrarhem ligger sagolikt beläget i en dalgång, i hjärtat av Ydres vackra natur. Gården angränsar till Östgötaleden och omges av höga berg och djupa skogar med ridstigar och ljuvliga vandringsområden. På gården finns Nordsvenskar och Islandshästar att tillgå och även ridhus och naturguide för dig som önskar. Här vilar en tystnad och en stjärnhimmel som är svår att hitta någon annanstans.

Våra ombonade stugor har all bekvämlighet du kan tänkas behöva. Drängstugan har ett fullt utrustat kök som är tillgängligt för samtliga gäster. Övriga stugor har pentryn med spisplattor, kyl, kaffebryggare och mikrovågsugn. Vid varje stuga finns dessutom en trädgårdsgrupp och en grill där du kan luta dig tillbaka och komma till ro efter en aktiv dag.

På gården finns ett ridhus och en paddock och vi erbjuder bland annat turridning för både nybörjare och för de som vuxit upp på hästryggen. I den omgivande skogen finns det både svamp och bär att plocka vid säsong. För den som hellre vill låta axlarna jobba i kanotpaddling eller ge sig ut på friluftsäventyr finns utrustning att hyra. Om du inte har packat med ridkläder och behöver tvätta efter en ridtur går det självklart att ordna.

Vår restaurang, som också kallas Krogen i skogen, erbjuder en förstklassig frukost av de finaste råvarorna och middag till den som önskar. Krogen i skogen är känd för sitt fantastiska vilda julbord med närfångad fisk, och vildsvinsskinkor, julkorvar och patéer som förädlats från fällda vilda djur i trakten.

Hos oss är både hundar och egna hästar välkomna. De får sällskap av våra Linderödssvin, Åsenfår och bin

Välkommen!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er