STF Vita Krala

Mer om STF Vita Krala

Vårt bed and breakfast är vackert och lugnt beläget på en gård från sent 1700-tal i skogsbygden Haddebo i Närke. Med hjälp av gamla tekniker, naturliga och hållbara material har vi varsamt restaurerat gården till modern standard men alltid med respekt för naturen och gårdens historia. Den stora trädgården och skogen bakom huset bidrar till att ge lugn och ro och här bor ni med naturen och alla dess upplevelser precis runt knuten.

Hos oss är restaurangen öppen året runt. Här lagar vi måltider med omsorg och på egen- eller lokalproducerade råvaror. Till frukosten serverar färska ägg från våra gårdshöns, hemkokta produkter på bär och frukt från gården och hembakt bröd. Till kvällen kan ni, tillsammans med de andra gästerna, njuta av vår ekologiska fyrarättersmiddag som lagas på råvaror från de omkringliggande skogarna, gårdarna och sjöarna. På gården finns även en butik där vi säljer egenodlade grönsaker och mathantverk på råvaror från gården och omgivningarna samt stilrena inredningsprylar i hållbara naturmaterial. Som boende i våra BnB-rum har ni inte tillgång till något kök att laga mat i själva. Vill ni hellre ha ett boende med självhushåll så är vårt Röda Gårdshus bättre. Här kan ni rå om er själva och laga mat i eget kök. Läs mer under boende-fliken.

Utöver vällagad mat och ett genuint boende kan vi erbjuda en lummig trädgård, en vedeldad badtunna eller en bastu samt inte minst mängder av tips på spännande natur- och kulturupplevelser i närområdet.

Vårt personliga engagemang i huset, trädgården, maten och inte minst våra kära gäster är vårt signum. Detta är en ljuvlig plats att slappna av på, för en längre tid eller bara en kort stund, särskilt om ni låter oss ta hand om er.

Varmt välkomna till lugnet hos oss på Vita Krala!

/Chris och Frank

I gamla tider kallade man våra hus för Vita och Röda Krala. ”Krala” är gammal svenska för gård, eller hus. Restauranghuset var en vitputsad fasad innan renoveringen. Nu har vi lerputsat hela huset både in- och utvändigt, men namnet har vi behållit.