STF Vita Krala

Boende

Vita Krala är en gård med anor från 1700-talet. Här driver vi idag ett bed and breakfast och en restaurang med egen trädgårdsodling. Sedan vi köpte gården har vi kontinuerligt renoverat den med respekt för dess historia och med traditionella metoder och hållbara naturmaterial. Gården består av ett antal hus som sammanbinds av en stor och lummig trädgård som rymmer höns, bikupor, en vedeldad badtunna, växthus mm. Trädgården och skogen bakom huset bidrar till att ge lugn och ro och här lever du bokstavligen med naturen runt knuten. Vattendrag och små sjöar ligger strax intill och lämpliga paddlingssjöar finns bara nån kilometer bort. Här är hjortar och rådjur vanligt förekommande ända in på tomten och här kan du även ta chansen att komma riktigt nära ett rikt fågelliv. Från trädgården hämtar vi också många av råvarorna till vår frukost och till våra fyrarättersmiddagar som serveras till våra gäster kl. 18.00 varje kväll.

Hos oss bor ni antingen i våra B&B-rum i ”Stora Huset” och låter oss skämma bort er med frukost (och middag om ni så önskar) eller så kan ni rå om er själva och få ett eget boende med självhushåll i det fina ”Röda Gårdshuset”. Boendet i det gårdshuset hyr vi endast ut veckovis om sommaren (juni-augusti) och halv- eller helveckor under våren och hösten, medan vårt B&B i Stora Huset också går att bo i enstaka nätter året om.

Våra rymliga och omsorgsfullt renoverade rum har utsikt över trädgården eller den omslutande skogen. Alla har gamla breda trägolv och trätak och vi har inrett rummen med fina gamla möbler från trakten. Material och färgskalan är hämtad från naturen runtomkring.

Stora Huset
I Stora Huset ligger våra B&B-rum en och två trappor upp och i bottenvåningen ligger restaurangen där vi serverar frukost och övriga måltider. I bottenvåningen finns också vår reception och en liten butik med egenproducerat mathantverk och ekologiska hudvårdsprodukter.

Våra B&B-rum är rymliga och möblerade med sköna dubbelsängar om 160–180 cm. De har också ett litet bord och några stolar samt klädförvaring. Väggarna är lerputsade, vilket ger ro och stillhet. Vill ni sitta och läsa eller ta något att dricka medan ni kopplar av innan middagen så har vi ett bibliotek med sköna fåtöljer och en soffa som passar fint för detta.

Till frukosten kan ni njuta av ägg från gårdens höns, hembakt bröd och andra färska, lokala och ekologiska råvaror. Vi har en stor trädgård med utemöbler och en vedeldad bokningsbar badtunna i utomhus eller bastu inomhus.

Utöver frukosten ingår bäddade sängar, handduk och badrock. Här i Stora Huset finns också fritt wi-fi. Toaletter och duschar delas med ett fåtal andra gäster och ligger i direkt anslutning till rummen.

Dessa rum har inte tillgång till kök. Vill ni ha tillgång till kök och kylskåp så kan vi rekommendera våra lägenheter i ”Röda Gårdshuset”.

Röda Gårdshuset – ett eget boende där ni få rå om er själva
Det ”Röda Gårdshuset” erbjuder ett genuint boende i lantlig miljö med massor av bevarad charm. Huset består av två etagelägenheter i tre plan med tre sovrum och sex bäddar i vardera lägenhet.

I varje lägenhet finns förutom sovrummen fullt utrustade kök, toalett och dusch samt vardagsrum. Detta hus hyr vi ut till ett sällskap i taget och som självhushåll, men ni kan givetvis välja till frukost och andra måltider när ni så önskar.

Ni kan välja om ni vill hyra endast en etagelägenhet, dvs halva huset (tre sovrum med totalt sex sängplatser) eller hela huset (sex sovrum med totalt tolv sängplatser).

Gårdshuset hyr vi endast ut hela veckor (söndag till söndag) under juni-augusti samt hela eller halva (torsdag-söndag eller söndag till torsdag) under april-maj och september-oktober.