STF Vistas Fjällstuga

Mer om STF Vistas Fjällstuga

Fjällstugan har två gäststugor med totalt 30 bäddar. De nuvarande stugorna ligger på samma plats som Vistaskåtan, vackert inbäddade i Vistasdalens björkskog.

65:an med stugvärdsrum
En stuga med två 10-bäddssrum, med kök och två sovalkover i varje rum. I mittrummet har stugvärden sitt rum.

33:an (gamla stugan)
Stugan har två rum med 6 resp 4 bäddar. Det mindre rummet fungerar även som säkerhetsrum och här får du bo med hund. I detta rum finns även hjälptelefonen.

Vid fjällstugan har du ingen mobiltäckning, men uppe på den markerade klippknabben på andra sidan jokken brukar man åtminstone kunna få SMS-kontakt.

Sommartid är det populärt att ta båttransport från Nikkaluokta in i Vistasdalen. Man sparar då mellan 7 – 13 kilometer på vandringen beroende på hur långt båtturen kan köras. Det hänger på hur stor vattentillgång det är i älven. Båttransporterna sköts av Nikkaluokta Alltransport.

Upplev STF Vistas
• Från STF Vistas kan du göra både kortare promenader eller mer krävande heldagsturer. Ett par kilometer från fjällstugan finns ett vattenfall. Om du tar dig riktigt nära kan du uppleva skådespelet från den flata klipphällen.
• Prova också den branta stigen mot Mårma. Det känns i benen men den strålande utsikten ger en god belöning.
• Om du ska vidare mot STF Nallo och vill göra ett annorlunda vägval, är en vandring runt Räittatjåkkamassivet ett gott tips. Turen går genom ett bedövande vackert högalpint landskap.
• En tur upp till höjden vid Vassiloamijaure (ovanför stugan) gör att du får en otrolig utsikt över området.
• Dalgången är rik på ren, älg och ripa och vintertid kan du även se spår av järv och lo.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!