STF Vilhelmina Kyrkstaden

Mer om STF Vilhelmina Kyrkstaden

Det vackra lilla samhället Vilhelmina ligger vid Volgsjön i södra Lappland. Det främsta kännetecknet för Vilhelmina är den storslagna naturen, de många sjöarna och framför allt kulturen. Det är en plats som många besökare blir förälskade i och återkommer till.

Vilhelmina kan också erbjuda bra restauranger, konst och hantverk. Här kan du vandra och uppleva tystnad och naturreservat. Fisket är i världsklass med strömmande vatten och sjöar. Helt enkelt en fantastisk plats väl värd att stanna lite längre på. I Vilhelmina kyrkstads pittoreska kvarter med sina små gränder finns även hembygdsmuseum, hantverkshus, samegalleri, konstateljé och lanthandel.

Du bor i de vackra 1800-tals stugorna, de flesta med öppna spisar och med den så kallade Vilhelminatapeten på väggarna. Varje stuga har sin egen speciella karaktär, och är varsamt renoverade i äldre stil.

Vi ber dig observera att receptionen finns på Turistbyrån, Tingsgatan 1 (Tingshuset). För incheckning på helger och efter kl. 17:00, kontakta receptionen i god tid på telefon 0940-39887.

Ta vara på din stund här, ta dig tid att andas och ta in vad dagen har att erbjuda. Välkommen till det vackra samhället Vilhelmina!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er