STF Vilhelmina/Kyrkstaden

Mer om STF Vilhelmina/Kyrkstaden

Vilhelmina kyrkstad har anor från svunnen tid. I det pittoreska området finns även hembygdsmuseum, hantverkshus, samegalleri, konstateljé och lanthandel. Vandrarhemmet ligger i ett antal av de små hemtrevliga stugorna som har kvar sin känsla från 1800-talet, de flesta med öppna spisar och med den så kallade Vilhelminatapeten på väggarna. Välj mellan 1-till 4-bäddsrum. De ombonade lägenheterna har eget kök och wc och många har även egen dusch. I Volgsjöstugan finns en gemensam dusch, bastu och tv. Den som förbokar rum garanteras boende för eget bruk.

Varje stuga har sin egen speciella karaktär. Eftersom flera familjer gick ihop och byggde stugor tillsammans och varje familj fick ett rum byggdes stugorna olika och rummen fick personlighet efter sina familjer. Vandrarhemmets stugor är varsamt renoverade och har försetts med dusch och kök.

Se och göra
Vilhelmina kan skryta med bra restauranger, konst och hantverk. Mittemot vandrarhemmet ligger Samegalleriet, där du bland annat kan beundra världens största samekniv. Här hittar du också kunniga guider som både visar dig utställningen och erbjuder dig att följa med på äventyr i den lappländska vildmarken.

Vill du ha ett lite mindre äventyr kan du vandra upp på kyrkberget där det finns en liten by med kåtor, sagostig och utsikt över Volgsjön. Volgsjö var även namnet på Vilhelmina fram till 1804 då drottning Fredrika Dorotea Vilhelmina av Baden lånade sitt namn åt samhället.

På Vilhelmina museum finns mycket att upptäcka om kyrkstadens historia, bland annat en modell av den ursprungliga större kyrkstaden från tiden före branden 1921, då hela Vilhelmina var kyrkstad. Du kan också besöka konstateljéer och hantverkshus, eller varför inte pröva fiskelyckan i Vojmån eller hos Bergmans fisk som har vunnit priser för sina fina fiskprodukter.

Efter besöket i Vilhelmina drar färden vidare västerut mot våra vackra besöksmål längs Sagavägen mot Hattfjälldal, och vildmarksvägen förbi Saxnäs och Fatmomakke vidare upp mot Stekkenjokk.

OBS! Receptionen finns på Turistbyrån, Tingsgatan 1 (Tingshuset). För incheckning på helger och efter kl 17:00, kontakta receptionen 0940-39887.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er