STF Värmdö Sofielund

Hållbarhet

För oss handlar hållbarhet om sunt förnuft. Vi vill känna att vi överlämnar ett gott arv till kommande generationer och det går hand i hand med att ge våra gäster en god upplevelse samt respektera platsen och byggnadernas historia och kulturarv. Tack vare goda kollektiva färdmedel direkt till dörren, kan våra gäster också ta sig till oss och hem igen på ett hållbart sätt och vi är engagerade i bygden och brinner för att hålla skärgården levande året om.

När vi renoverar och underhåller våra hus, sker det alltid med respekt för de historiska värdena och med naturliga materialval så långt som möjlig. Vi värmer upp handlarhuset med bergvärme och har tilläggsisolerat huset samt bytt en del fönster till mer energieffektiva. Vi har så långt som möjligt valt att ta fram de fina originalmaterialen så som de vackra spegeldörrarna med sina genuina beslag och lerpannorna på taket som vi borstat och lagt tillbaka. Hållbart och vackert, tycker vi.