STF Vålådalen Fjällstation

Tips

Idrott/träning

Den underbara miljön gör Vålådalen till en inspirerande plats att träna på. Längdspår i världsklass lockar både elit och motionärer. Rullskidbanan erbjuder ca fem kilometer i olika slingor och för den som gillar trailrunning finns fjälleder och myrar. Cyklingen i området är mycket uppskattad. Långloppet Årefjällsloppet startar i Vålådalen, liksom Fjällmaraton. Vår skidskyttestadion har 16 banor, i sporthallen och gymmet kör ni fysträning och bollsport. Vålådalen är ett fantastiskt ställe för ert träningsläger! Vi har specialpriser för idrottsgrupper, så kallad sportpension.

Sevärdheter

Idrottsmuséet – Vålådalen har en rik idrottshistoria som skildras i vårt uppskattade museum. Gå på upptäcktsfärd i legendernas fotspår runt om fjällstationen, prova att köra intervaller i Gunders mosse till exempel.
Naturum i Vålådalen är ett informationscentrum om Vålådalens naturreservat. Här finns utställningar om djur, natur och människor som lever här. Både sommar- och vintertid arrangeras aktiviteter som utflykter Vålådalens naturreservat eller upp på Ottfjället. Dagens mål och tema varierar: Vålåfallet, Middagsvalen, kultur- eller blomstervandringar. Naturum arrangerar familjeäventyr med skog- och fjälltema, och många intressanta föredrag.

Att göra

Fjället bjuder på oändliga möjligheter till aktiviteter. Hit kommer besökare för att åka längdskidor, gå på topptur, för turåkning, för skidskytte, löpning, cykling, rullskidåkning, vandring, fiske, paddling och orientering. Träna i gymmet och lek i idrottshallen (ingår för alla boende gäster). Läs mer på vår hemsida: valadalen.se

Utflykter

Utflyktsmål i närområdet är Vallbo kapell, Östra Vålådalen där du kan pausa för fika och Nipans rastplats med sin härliga utsikt över Vålån. Nulltjärnarna är vackra sommar som vinter med sina mjuka stränder. 30 minuter bort (med bil) finns Åre med ett stort utbud av aktiviteter, shopping, restauranger och utflyktsmål. I Åre Chokladfabrik hittar du goda praliner, och inne i byn finns många små fina butiker. Fröå gruva och mysiga restaurangen Bergsstugan är värda en omväg. I Järpen kan du fynda friluftskläder på Lundhags.

Relax

I vår omtyckta timrade bastukåta finns bastu, relaxavdelning med öppen brasa, duschar och omklädningsrum. Utanför väntar varma sköna badtunnor med utsikt mot fjällen. Här kopplar du av efter aktiva dagar! Bastukåtan är öppen varje dag kl 15–21 och ingår för alla som bor på fjällstationen.

Samarbetspartners

Atomic – En av världens ledande tillverkare av längd- och alpinutrustning. Vålådalen är ett Atomic Testcenter, här kan du prova de senaste längdnyheterna!
MelaLED – Miljövänlig och energisnål belysning från MelaLED lyser upp vårt elljusspår.
Rent-a-plagg har allt för din fjällsemester både under sommaren och vintern
Ski Team Sweden – Svenska längdlandslaget tränar här regelbundet, såväl på barmark som i våra fina längdspår.
Svenska Turistföreningen – Vi är en del i STFs stora nätverk av boende och upplevelser runt om i Sverige.
Swix – Ledande tillverkare av valla och stavar, Swix utbildar vår personal och svarar för materialet i våra vallabodar.
Vasaloppet – Vålådalens fjällstation är Officiellt Vasaloppscenter för längdåkning, löpning och cykling
Årefjällsloppet – Långlopp på skidor i Södra Årefjällen, med start i Vålådalen och mål i Åre.
Åreguiderna – guidade XC-turer och cykeluthyrning

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er