STF Vålådalen Fjällstation

Mer om STF Vålådalen Fjällstation

Vålådalens Fjällstation ligger 600 m ö h vid foten av Ottfjället mitt i Vålådalens naturreservat. Här börjar flera leder till STFs fjällstugor och fjällstationer i Jämtlandsfjällen och Åre ligger endast 35 minuter bort. Hit har fjällgäster välkomnats sedan 1923. Både då och idag är detta platsen där flera av våra kända elitidrottsprofiler vässar formen.

Vålådalens naturreservat inbjuder till spännande turer och utflykter året runt. Här finns flera fina vandringsleder, 80 km preparerade skidspår och elljusspår för klassisk åkning och fristil. Strax intill fjällstationen finns liftar med två nedfarter och ett separat barnområde.
Vålådalen passar lika bra för den bekväma familjesemestern som för företaget eller den enkla och vilsamma fjällvistelsen
Fjällstationen har 225 bäddar fördelade på 2-bäddsrum, 4-bäddsrum och stugor. Samtliga rum har dusch och wc.

Boendemiljön varierar mellan rustikt och modernt till de vackra timmerstugorna. Varva ned efter en aktiv dag i vårt gemytliga sällskapsrum med ursprunglig inredning och sprakande brasa. Innan middagen är det härligt med en stund i bastun eller badtunnan! På fjällstationen finns en timrad bastu intill en mysig timrad kåta med en eldstad byggd av täljsten. I anslutning finns även våra varma badtunnor.

I vår restaurang Olgas Matsal, med varierande öppettider utifrån säsong, förvaltar kockarna Vålådalens gedigna mattraditioner. Slå dig ned vid borden med oförglömlig utsikt över de vackra fjällen. Vi erbjuder hel- och halvpension och café. Vi har fullständiga rättigheter. Om du vill laga mat i självhushållet kan du köpa livsmedel i vår butik. Vi har öppet för självhushåll året runt, för öppettider i restaurangen stäm av med oss.

På Vålådalens fjällstation har naturälskare, äventyrare och idrottsmän hämtat kraft i snart 100 år.

Varmt välkommen du också!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er