STF Vålådalen Fjällstation

Mer om STF Vålådalen Fjällstation

Vålådalens Fjällstation ligger 600 m ö h vid foten av Ottfjället mitt i Vålådalens naturreservat. Här börjar flera leder till STFs övriga stugor och fjällstationer i Jämtlandsfjällen. I Vålåns skogklädda dalgång med omgivande kalfjäll finns något både för dig som kommer ensam, med familjen eller med företaget.

Hit har fjällgäster välkomnats sedan 1923. Fjällstationen har 225 bäddar fördelade på 2-bäddsrum, 4-bäddsrum och stugor. Samtliga rum har dusch och wc. Boendemiljön varierar mellan rustikt och modernt till de vackra timmerstugorna. Varva ned efter en aktiv dag i vårt gemytliga sällskapsrum med ursprunglig inredning och sprakande brasa.

Innan middagen är det härligt med en stund i bastun eller badtunnan! På fjällstationen finns en timrad bastu intill en mysig timrad kåta med en eldstad byggd av täljsten. I anslutning finns även våra varma badtunnor.

Mat och dryck
I vår restaurang Olgas Matsal förvaltar kockarna Vålådalens gedigna mattraditioner. Slå dig ned vid borden med oförglömlig utsikt över de vackra fjällen och ät gott morgon som kväll. Vi erbjuder hel- och halvpension och café. Vi har fullständiga rättigheter.

Om du vill laga mat i självhushållet kan du köpa livsmedel i vår butik. Vi har öppet för självhushåll året runt.

Upplev STF Vålådalen Fjällstation
Vålådalens naturreservat inbjuder till spännande turer och utflykter året runt. Här finns flera fina vandringsleder, 80 km preparerade skidspår och elljusspår för klassisk åkning och fristil. Strax intill fjällstationen finns liftar med två nedfarter och ett separat barnområde. Vålådalen passar bra för familjesemestern eller den enkla och vilsamma fjällvistelsen.

För dig som inte vill bege dig ut i naturen på egen hand finns flera guidade turer som kanske passar dig, eller varför inte en hel temavecka? Vi har ett nära samarbete med naturum i Vålådalen och med lokala aktivitetsföretag.

Här finns även en rullskidbana (5km) i toppklass med skidskyttestadion och elbelysning. Vintertid kör du teknikträning i längdspåren här.

Vi är den enda fjällstationen i Sverige som har en egen sporthall. Det ger härliga möjligheter att kombinera skidutflykter eller fjällvandring med en badmintonmatch när du kommer tillbaka. I sporthallen finns pingisbord, innebandyrink, basketkorgar mm. Sporthallen är också en tillgång vid företagsarrangemang i fjällen när du behöver en stor lokal för möten, middagar eller mässor.

Gösta och Olga Olander gjorde Vålådalen känt redan på 30-talet som landets främsta tränings- och turistanläggning. På 40-talet låg storheter som Gunder Hägg i träning här. Än idag vässar svenska elitidrottare formen här och chansen är stor att du träffar på Jerry Ahrlin, Oskar Svärd eller Jenny Hansson i skidspåren. Sommartid klyver Markus Oskarssons paddeltag Nulltjärns spegelblanka yta och i sporthallen drillas boxningslandslaget till nya framgångar, precis som Ingemar Johansson och Floyd Patterson på 50- och 60-talen.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er