STF Vålådalen Fjällstation

Frågor och svar

Finns det bagageförvaring?
Vi har ett bagagerum som är öppet under receptionens öppettider.

Var ligger närmaste matbutik?
I Ottsjö och Undersåker finns ICA-butiker.

Vad har ni för utbud i er butik?
I vår servicebutik finns ett mindre utbud av torrvaror, konserver, lite frysta varor, mejeri samt frukt och grönsaker. Och godis, läsk och glass förstås. Här finns också hygienartiklar och utrustning för fjällturen – valla, solglasögon, kartor, vantar, mössor och underställ med mera.

Jag är inbokad på t ex Tungården/Tipshuset – är det långt till restaurangen?
På fjällstationen är avstånden korta, oavsett var du bor så har du maximalt 200 meter till huvudbyggnaden med restaurang och reception.

Var utgår lederna ifrån?
De flesta lederna utgår från ledcentralen ca 200 m från huvudbyggnaden.

Går det betala med kort hos er och i fjällstugorna?
Fjällstationen tar Visa och Mastercard, alla stugor utom Anarisstugan tar kort, gäller även butikerna i fjällstugorna.

Finns det mobiltelefontäckning på fjället?
Telia har ett fungerande mobilnät hos oss, men det är generellt dålig täckning i dalgångarna vid fjällstugorna.

Behöver jag karta på fjället?
Vi rekommenderar att du alltid har med dig karta och kompass på fjället.

Kan jag köpa kartor hos er?
I vår servicebutik säljs de kartor du behöver i södra Årefjällen.

Är lederna väl utmärkta?
Lederna är märkta med blå/vita skyltar (gäller sommarleder) alternativt kombinerat med röda träkryss (som avser både sommar- och vinterled). Det finns även numrerade leder märkta med orange skyltar, rekommenderade kvalitetssäkrade dagsturer som presenteras i guidehäftet ”Fjällupplevelser till fots i Södra Årefjällen” och ”Fjällupplevelser på skidor i Södra Årefjällen”. Häftet hämtar du gratis i vår reception eller på valadalen.se.

Har ni bra dagsturer?
I guidehäftet ”Fjällupplevelser till fots i Södra Årefjällen”, som du hämtar gratis i vår reception eller på valadalen.se, finns fina tips om dagsturer i vårt område. Det är rekommenderade kvalitetssäkrade turer, numrerade och märkta med orange skyltar. Receptionen och Naturum har fler tips.

Hur tar jag mig från Undersåker till Vålådalen?
Länstrafiken har vissa turer upp till oss, på sommaren måste de förbokas en vardag i förväg. Vi samarbetar även med ett flertal taxibolag, och som boende på hotellet finns möjlighet att köpa till transfer vid bokningstillfället. Kontakta receptionen för vidare information.

Kan man köpa fiskekort hos er?
Vi säljer fiskekort, eller så kan ni köpa i förväg på www.natureit.se

Har ni mycket mygg på sommaren?
Mygg och knott är väderberoende. När det är regnigt, fuktigt, vindstilla och i skog då trivs de som bäst. På kalfjället i värme och sol och vind är de färre.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er