STF Vålådalen Fjällstation

Familj

I hjärtat av Södra Årefjällen intill Vålådalens Naturreservat hittar du Vålådalens Fjällstation och aktivitetscenter. Här har familjer, naturälskare, äventyrare och idrottsmän njutit av naturen och hämtat kraft i snart 100 år både under vinter och sommar. I sportboden kan du hyra utrustning, få information, följa med på aktiviteter, guidade dagsturer eller testa något nytt och spännande.

Inomhus
• Barnens eget lilla rum för pyssel med leksaker, rita, måla, läsa en bok eller se på film.
• Fullstor idrottshall med utrustning och gym.
• Sällskapsrum med öppen brasa, sällskapsspel mm.

Utomhus
• Lekplats med gungor och sandlåda.
• Spännande upptäcksstigar med frågor, enkel orientering med HittaUt
• Miltals med leder och spår i olika längd och svårighet för vandring, löpning, fjällcykling, turåkning, längdskidor eller slalom i vår alpinbacke.
• Fjällsjöar och vattendrag för bad (Nulltjärns långa sandstränder), fiske, kanot, SUP, forsränning, forspaddling.• Camp med tältkåta vid Mellandagstjärn.
• Flertalet vindskydd nära stationen med grillplatser.
• Friidrottsarena, för löpning, fotboll med mera.
• Pumptrack och skillsarea för cykling samt en 3,5 kilometer asfaltslinga för rullskidor (längd på vintern) med skyttebana.
• Badtunnor med bastukåta.

Familjetips på aktiviteter i närheten

Naturum. Gör ett besök på Naturum där både barn och vuxna får lära om naturen, ta del av utställningar om fjällens geologi och lämlarnas gåta. Beundra samiskt hantverk och lär dig mer om dagens rennäring.

Fjällkajakcenter. Med vattnet som element kan du själv, genom kurs eller guide uppleva det kristallklara Ottsjövattnet och finna stillhet och balsam för själen. Paddla kajak med familjen och upptäcka era egna smultronställen, prova SUP (paddla på en surfbräda) mellan härliga bad, njuta av medhavd matsäck, saft med bulle och koka kaffe över öppen eld.