STF Vaisaluokta Fjällstuga

Fantastisk utsikt över sjö och fjäll i världsarvet Laponia

Fjällstugan ligger vid Akkajaures strand på Nordkalottleden. Härifrån har du en vidsträckt utsikt över Akkajaure och fjällen. Stugan är obemannad vintertid.

Fjällstugan har en gäststuga med totalt 20 bäddar.

Gäststuga 65:an
En stuga med två 10-bäddsrum, kök och två sovalkover i varje rum. Det ena av 10-bäddsrummen används som säkerhetsrum, samt som öppet gästrum vintertid då fjällstugan inte är bemannad av stugvärd. I detta rum får du även ha med dig hund. I mittrummet har stugvärden sitt rum.

I stugan kan du betala med kort eller kontanter. Swish endast med Teliaabonnemang.

Stugplatsen saknar hjälptelefon men området har mobiltäckning med Telias nät.

Upplev STF Vaisaluokta
Längs stranden har Sirkasamerna sina sommarvisten vid Vaisaluokta och Änonjálmme. Här kan du ofta köpa nyfångad röding eller sik. Och om du hellre fångar fiskarna själv finns det goda möjligheter bara ett par kilometer från stugplatsen. Kommer du i samband med kyrkhelgen här ska du inte missa att delta i en samisk gudstjänst i Vaisaluokta kyrkkåta. Efteråt är det samling med kaffe i det fria – vi lovar dig en minnesvärd upplevelse.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

STF Vaisaluokta Fjällstuga ligger på södra sidan av Akkajaure, nära Vaisaluokta sameviste. Enklast tar du dig hit från Ritsem.

Vintertid finns ingen markerad led direkt till Vaisaluokta från Ritsem. Använd gärna leden Ritsem – Akka och följ sedan Akkajaures södra strand till Vaisaluokta. Iaktta försiktighet vid eventuell färd direkt över isen från Ritsem till Vaisaluokta. Sjön är ett vattenmagasin som tappas ur med stor nivåvariation.

Sommartid lägger båten från Ritsem till i nära anslutning till stugan.

STF Vaisaluokta kan även nås från STF Akka Fjällstuga eller från STF Kutjaure Fjällstuga. Båda dessa leder är inte vintermarkerade.

För aktuell information om båttrafiken från Ritsem till Vaisaluokta se www.svenskaturistforeningen.se/batar

STF Vaisaluokta Fjällstuga är också en stuga på Padjelantaleden och på Nordkalottleden. Läs mer om Padjelantaleden
www.svenskaturistforeningen.se/padjelantaleden

För information om Nordkalottleden hänvisar vi till en sökmotor på internet.

Till Ritsem kommer du enklast med buss från Gällivare som har dagliga tågförbindelser med Stockholm och andra städer. Tåg och buss bokas med fördel på samma Resplusbiljett. Du som enbart vill boka bussresan gör det på www.roadtoritsem.com/

Länstrafiken i Norrbotten trafikerar inte längre linjen mellan Gällivare och Ritsem.

För dig som reser till Ritsem i egen bil finns parkeringsmöjligheter både vid hamnen och vid STF Ritsem. STF Ritsem kan även erbjuda laddstolpe för elbilar.

Fjällkarta:
Calazo fjällkarta Sarek & Padjelanta

Behöver du hjälp med bokningen?

Öppettider

2024:
2 mars - 21 april
28 juni - 8 september

Följ STF Vaisaluokta Fjällstuga

Vandringstips

Signaturled Treparksmötet

Padjelantaleden

Vandringsleder i Sverige

STF Ritsem

Laponia

Bo i fjällstuga

Att bo i våra fjällstugor är perfekt för dig som vill komma längre ut på fjället. Här finns varken el eller rinnande vatten. Med naturen som enda granne är frihetskänslan total. Här kan du läsa mer.

Besökskalender

Trivs du när det är lugnare på fjället? Eller vill du vandra med andra? Med vår besökskalender får du en överblick över hur beläggningen generellt ser ut i olika fjällområden så att du lättare kan planera din tur.