STF Vaimok Fjällstuga

Mer om STF Vaimok Fjällstuga

Vid fjällstugan finns en gäststuga med totalt 26 bäddar. Stugan är av korridormodell med ett 10-bäddsrum, fyra 4-bäddsrum, torkrum samt ett stort gemensamt kök.

Vid fjällstugan har du ingen mobiltäckning.

Upplev STF Vaimok
Sommartid görs de flesta utflykterna på norra sidan av sjön där fjällstugan ligger. Området närmast sjön är kargt och stenigt, men några kilometer bort på leden mot Pieskehaure breder en grönskande fjällhed ut sig. Här förekommer järv och sporadiskt även lappuggla. Vill du få överblick över omgivningarna traskar du den steniga stigen upp på Vajmokbakte. Härifrån ser du Sulitelma i väster, Fierrovagges branta fjällvägg i norr och Staikas två toppar i sydöst. En genväg till Tarradalen, om du kan din karta och kompass, är att gå orösat i Fierrovagge och ner mot STF Såmmarlappa. Lättgånget men med stora orienteringskrav när du når fjällskogen innan Tarraälven. Båtfärja finns över till STF Såmmarlappa.

Vintertid öppnas oanade möjligheter om du åker skidor över sjön. Trots att det är led bara åt två håll går det att skida ut åt alla håll från fjällstugan. Möjligheterna till turer är många. Fina sluttningar i närområdet finns för den som vill åka utför - många både snälla och tuffa utmaningar väntar den som vill lägga några telemarkssvängar nerför sluttningarna.

Helgbesöken är täta här när solen gassar i april. Då är det populärt att ligga på ett renskinn med pimpelspö och dra upp en röding ute på sjön.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!