STF Vaimok Fjällstuga

Mer om STF Vaimok Fjällstuga

Vid fjällstugan finns en gäststuga med totalt 26 bäddar. Stugan är av korridormodell med ett 10-bäddsrum, fyra 4-bäddsrum, torkrum samt ett stort gemensamt kök.

Vid fjällstugan har du ingen mobiltäckning.

Upplev STF Vaimok
Sommartid görs de flesta utflykterna på norra sidan av sjön där fjällstugan ligger. Området närmast sjön är kargt och stenigt, men några kilometer bort på leden mot Pieskehaure breder en grönskande fjällhed ut sig. Här förekommer järv och sporadiskt även lappuggla. Vill du få överblick över omgivningarna traskar du den steniga stigen upp på Vajmokbakte. Härifrån ser du Sulitelma i väster, Fierrovagges branta fjällvägg i norr och Staikas två toppar i sydöst. En genväg till Tarradalen, om du kan din karta och kompass, är att gå orösat i Fierrovagge och ner mot STF Såmmarlappa. Lättgånget men med stora orienteringskrav när du når fjällskogen innan Tarraälven. Båtfärja finns över till STF Såmmarlappa.

Vintertid öppnas oanade möjligheter om du åker skidor över sjön. Trots att det är led bara åt två håll går det att skida ut åt alla håll från fjällstugan. Möjligheterna till turer är många. Fina sluttningar i närområdet finns för den som vill åka utför - många både snälla och tuffa utmaningar väntar den som vill lägga några telemarkssvängar nerför sluttningarna.

Helgbesöken är täta här när solen gassar i april. Då är det populärt att ligga på ett renskinn med pimpelspö och dra upp en röding ute på sjön.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. Du bokar inte en specifik bädd i förväg – principen ute till fjälls är att alla får tak över huvudet. Du kan däremot förbetala en ospecificerad sovplats på STFs hemsida. En ospecificerad sovplats innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Du tar själv med dig lakan eller sovsäck. I många av våra stugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Flera av stugorna har också vedeldad bastu.

Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

FÖRBETALA BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

För att få bästa pris kan du förbetala en ospecificerad sovplats.