Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Trosa/Lagnö Studio Vandrarhem

Mer om STF Trosa/Lagnö Studio Vandrarhem

På vandrarhemmet Lagnö Studio vid havet utanför Trosa får du en rofylld paus i vardagen. Här finns vår egen bio och filmstudio och du har gott om plats för umgänge, vila och fest. Du har också nära till Stockholm och till Sörmlands vackra natur och kust.

Lagnö Studio är ett familjärt ställe där du blir personligt omhändertagen i en originell miljö. Runt huset hittar du både får, hästar och hönor, trädgård, utegrill och lekplats.

Bo i något av våra sex gästrum, inredda efter filmer vi jobbat med; Ronja Rövardotter, Picassos äventyr och Mitt Liv som hund bland många andra. Eller prova vårt Trädhus, en natursvit för två i vår största lönn med utsikt över trädgården och med havsviken i bakgrunden.

Hos oss hänger Guldbaggen på väggen och många svenska filmpärlor har klippts och ljudlagts här. I vår bio kan du bland andra filmer se vår kortfilm Senaste Nytt, belönad med Guldbjörn på Berlins filmfestival.

Vi strävar efter att reducera vår miljö- och klimatpåverkan, något du kan märka på vår ekologiska frukostbuffé, kranar som spar vatten och jordvärmepumpen som slingrar sig ute på åkern. För det här arbetet är vandrarhemmet märkt med The Green Key.

Boende
Vi har 2-4 bäddsrum, både med våningssängar och med hotellsängar. Rummen är inspirerade av filmerna vi arbetat med. Vi har också stora gemensamhetsutrymmen. Dels ett trevligt gästkök med matplatser och vår stora studio på övervåningen. Dusch & toalett i nära anslutning till rummen.

Trädhuset
Romantiskt äventyr i vår natursvit - nära naturen, nära varandra. Ni går uppför en vindlande stig - och kliver rätt in i en trädkrona. Här finns ett litet hus med stora fönster, en grandlitsäng (140 cm) och en stor taktäckt veranda. På verandan sitter ni strax intill trädstammen som går upp genom golv och tak. Lakan ingår och frukosten hänger i en korg på verandan när ni vaknar. Vill ni lyxa till det lite så rekommenderar vi er att börja kvällen med ett bastubad och sedan avnjuta vår supékorg på trädhusets veranda!

Servering
På vandrarhemmet serverar vi en ekologisk frukostbuffé. Sommartid finns restaurang vid golfbanan på lagom promenadavstånd, 800 m. Catering går att ordna för grupper.

Se och göra
Först och främst vill vi rekommendera er att ha det lugnt och skönt. Ät lite god mat, ta en promenad och vila ut. Njut av vår stora trädgård med bäck och damm. Se en film i vårt stora biorum. Vandra Sörmlandsleden, spela golf på Trosa Golfbana 100 meter härifrån, besök vårt naturreservat, hyr en cykel, ta ett bastubad. Till badstrand är det 700 meter. Besök också det pittoreska Trosa.

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Hos oss bor du vackert ute på landet i eget rum.
• Vi har ersatt frukostbuffén med frukostkorg att ätas i naturen, i vår vackra trädgård eller inomhus.
• Vi har ställt iordning en matlagningsstation i trädgården om du vill laga din mat utomhus.
• Vi erbjuder en supékorg för dig som vill ta paus från matlagning.
• Slutstäd av rum ingår alltid och vi har utökat vår städning med nya rutiner.
• Allmänna utrymmen rengörs och desinficeras regelbundet.
• Handsprit finns.
• Vi har infört bokningslista för vår biograf.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er