STF Trollhättan/Gula Villan Vandrarhem

Upplev

Trollhättan är en utmärkt utgångspunkt för att uppleva Västsveriges alla pärlor, som till exempel Västkustens mysiga fiskeläger och Läckö slott. Trollhättan lockar själv med härliga upplevelser. Inom gångavstånd från oss finns ishall, träningsanläggning och simhall, samt självklart hela stadens utbud av restauranger och caféer. Fem minuters promenad härifrån flyter kanalen blank genom staden och om du går en kort bit söderut kan du sommartid se de imponerande Trollhättefallen som släpps lösa varje dag under högsäsong.

Trollhättan har under senare år blivit en riktig filmstad. Vi har vår egen Walk of Fame på Storgatan. Stjärnor på marken visar namnen på flera av våra mest kända skådespelare som varit här och spelat in film. Väl värt ett besök för dig som kommer hit.

Många fina vandringsleder finns i fall- och slussområdet och förutom ett landskap format av uråldriga naturkrafter bjuds du också på ett industriminne i världsklass. Unik ingenjörskonst tar sig uttryck i bland annat slussleder från år 1800. En kort biltur härifrån tronar platåbergen Halle- och Hunneberg. Med dramatiska rasbranter och en helt unik fauna lockar bergen besökare från när och fjärran. Här har kungen jagat älg sedan 1885 när Oscar II införde årlig kungajakt på bergen. Titta gärna under Aktiviteter för att ta del av våra fina vandringspaket.

För dig som reser med barn är Trollhättan perfekt. Förutom närheten till naturen har flera fina lekplatser byggts under de senaste åren. Ett par av dem ligger ett par minuters promenadväg från vandrarhemmet. Kom ihåg att besöka på Macken-lekplatsen i Maria Alberts park, eller Skrotnisses lekpark ute på Spikön.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er