STF Trollhättan/Gula Villan Vandrarhem

Mer om STF Trollhättan/Gula Villan Vandrarhem

Vår mysiga gula villa ligger i ett lugnt område men bara ett stenkast från resecentrum och till gågatan i centrum är det fem minuters promenad. Huset, som är byggt i början av förra seklet, har varit vandrarhem sedan 1996. Här bor du lugnt och tryggt i något av våra 12 mysiga rum. När du checkat in bjuder vi på kaffe/te och kaka i vår hemtrevliga matsal.

Vi serverar frukost varje dag och vår buffé kan beställas vid bokning eller vid incheckning. Frukosten är gratis för barn under 10 år och behöver du låna en barnsäng så löser vi det. Vill du äta din frukost tidigt erbjuder vi en frukostbricka. Föredrar du att laga din egen mat så finns ett nyrenoverat kök på övervåningen.

Vårt större uppfräschade kök på bottenvåningen lånar vi ut till större sällskap som vill laga mat gemensamt när man hyr hela huset. Vi hjälper gärna till med tips på catering om ni inte vill laga maten själva. Vi välkomnar idrottsgrupper, släktträffar och företagsevent med flera så hör av dig till oss så kan vi hjälpa er att få vistelsen så bra som möjligt.

Inom gångavstånd finns både ishall, träningsanläggning och simhall samt självklart hela stadens utbud av restauranger och caféer. Fem minuters promenad från vandrarhemmet flyter kanalen blank genom staden och en kort promenad söderut kan du sommartid uppleva de imponerande trollhättefallen som släpps lösa varje dag under högsäsong.

Många fina vandringsleder finns i fall- och slussområdet och förutom ett landskap format av uråldriga naturkrafter bjuds du också på ett industriminne i världsklass med unik ingenjörskonst som tar sig uttryck i bland annat slussleder från år 1800. Flera fina lekplatser har byggts under de senaste åren och till ett par av dem tar det bara ett par minuter att gå från vandrarhemmet. Missa inte ett besök på Macken-lekplatsen i Maria Alberts park eller Skrotnisses lekpark ute på Spikön. Boka även vårt lekplatspaket, info under fliken "paket".

En kort biltur härifrån tronar platåbergen Halle- och Hunneberg. Med dramatiska rasbranter och en helt unik fauna lockar bergen besökare från när och fjärran. Här har kungen jagat älg sedan 1885 när Oscar II införde årlig kungajakt på bergen. Trollhättan har under senare år också blivit en riktig filmstad och vi har nu vår egen Walk of Fame på Storgatan med stjärnor med namn på flera av våra mest kända skådelspelare som varit här och spelat in film. Boka vårt filmpaket, info under fliken "Paket".

För ytterligare inspiration om besöksmål, aktiviteter och evenemang, läs mer på www.visittv.se.
Trollhättan är en bra utgångspunkt för att uppleva västsveriges alla pärlor som till exempel väskustens mysiga fiskeläger, Läckö slott med mera, läs mer på www.vastsverige.com.

En dryg halvtimmas tågresa härifrån kan du uppleva storstadspulsen i Göteborg. Bilen parkerar du tryggt på gården utan kostnad och kommer du på cykel så får du låsa in den i huset på gården. Vill du ta med en fyrbent familjemedlem så finns tre rum där hundar är välkomna.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er