STF Tofvehult

Hållbarhet

Tofvehult är mer än boende, möten och kurser. Tofvehult är mest av allt en känsla, en stämning och också vårt hem. Ett hem som välkomnar våra gäster på ett varmt och omtänksamt sätt. Vi bryr oss om våra gäster, vår natur och våra medmänniskor. Vi fokuserar på det naturliga, lugn och ro, god fika, god mat och våra vackra omgivningar, med skogen och sjöarna i fokus.

Vi har under alla år vi bott och verkat i Tofvehult jobbat medvetet med att värna om vår miljö, både den i vår absoluta närhet och den globala. Vi försöker hela tiden medvetandegöra hur vi använder och påverkar det vi har runt omkring oss i vår vardag. Det kan var i det lilla såväl som i större sammanhang.

Vi försöker göra medvetna val när det gäller vilken form av energi vi använder för att värma vårt vackra, gamla stenhus, bergvärme, valet av elbolag, vi sopsorterar, vi komposterar, vi har urinseparerande toaletter i alla våra stugor.

Vi erbjuder möjligheten att ladda elbilar på plats, vi odlar och skördar det som växer i vår trädgård samt tar tillvara på mycket av det som naturen så generöst erbjuder oss i skog och sjö.

Hela Tofvehult är renoverat och inrett efter principerna i “Graceful Living” som är en filosofi och utbildning som bygger på att återanvända, omvandla, minska avfall och skapa besjälade miljöer som är läkande och inspirerande i sin personliga enkelhet. “Walk in beauty”

Hållbarhet handlar ju om så många olika saker och aspekter, det handlar om social hållbarhet, ekonomisk hållbarhet liksom de miljömässiga aspekterna. Vi försöker ta till oss så många olika delar vi bara kan, genom att delta i olika utbildningar, nätverkande och olika projekt som kommunen och regionen bjuder in till.

Vårt tänkande kring hållbarhet handlar inte om pekpinnar, vi vet att ingen kan göra allt, vi minst av alla, men alla kan vi göra något och vi tror på “Good enough”. Tillsammans kan vi göra stor skillnad och vi hoppas att ett besök i vårt Tofvehult kan fungera som inspiration till en önskan om förändring till att skapa en vackrare värld i balans.

Vi vill inspirera andra att våga följa sina drömmar och samtidigt visa att det går att driva verksamhet på landsbygden, med hållbarhet och familj i fokus, med långsiktiga mål men ändå närvarande i nuet. Vi tror på en vacker framtid. Vi känner att vi är satta att förvalta denna fantastiska plats den korta tid vi vandrar här på jorden och vi vill gärna lämna den vidare lite bättre än vi fann den. Vi inser ödmjukt att vi bara har platsen till låns vilket även gäller den planet vi bebor som vi alla behöver behandla med respekt och tacksamhet för allt vad hon ger. Vi vill kunna lämna över något att vara stolt över till kommande generationer.

Om vi alla tog ansvar för våra handlingar och valde att göra så gott vi var och en kan så skulle vi kunna åstadkomma fantastiska resultat. Vi är ju alla sammanlänkade, inte bara vi människor utan allt hänger samman och är beroende av vartannat. Allt vi stoppar i oss, mer eller mindre, kommer från naturen. Vi är beroende av en natur i balans, med friska hav och sjöar, skogar och ängar där bin och humlor får och kan utföra sitt livsviktiga jobb.

Därför fortsätter vi att jobba med det vi älskar, vi fortsätter att nätverka, inspirera, utbilda oss, lära nytt, lära om, så att vi kan fortsätta växa och skapa. Vi tror att det, att växa och skapa, är en av de viktigaste anledningarna till att vi vandrar detta liv, på denna jord, just nu.