STF Tofta gård/Orust Vandrarhem

Tips

Hos oss bor du lugnt inbäddad i lantlig miljö bland Bohusläns klippor. Du som vill kan besöka Orust härliga havsbad eller följa vandringslederna häromkring. För den fiskeintresserade finns det också möjlighet att åka på fisketurer och flanera i genuina fiskeläge. På den här sidan delar vi med oss av våra bästa tips på saker att se att göra i omgivningarna, för dig som vill aktivera dig. Våren och sommaren här är nämligen livlig med många människor i rörelse – så kom till oss och gör massor eller ingenting alls.

Aktiviteter på hemmaplan

Hemma på gården finns en stor gräsmatta som är som gjord för lek och aktiviteter för små och stora sällskap. Ni kan till exempel spela brännboll, kubb eller femkamp. Från gården går det fina promenadstigar till havet inne i Stocken. Du kan också följa stigarna till vår egna lilla brygga och till det bohuslänska ”fjället”. Men visste du att det bohuslänska fjället är inte ett fjäll i ordets traditionella bemärkelse? Vårt fjäll består istället av karaktäristiska kala ljungbevuxna bergsområden som är väl värda att spana in.

Upplev bilfria ösamhällen

En båtfärd bort når du Bohusläns ytterskärgård – en plats som erbjuder klar luft, klippbad och avkoppling.

Gullholmen
Ön Gullholmen lockar med en fantastisk miljö i ett av Bohusläns äldsta fiskesamhällen. På ön som har anor från 1200-talet kan du förutom chans till rekreation, se fram emot både sköna dopp och chansen att testa din fiskelycka.

Käringön
Käringön är en av västkustens mest kända turistorter. Vackra trähus, högklassiga restaurangkök och ett glittrande hav som inramning är några av anledningarna som gör ett besök hit väl värt ”omvägen”.

Ta dig dit: Du tar med fördel Västtrafiks färjor till de bilfria öarna. Det finns också flera mindre båtar som kan hyras som sjötaxi eller för fisketurer.

Andra populära saker att göra

Shopping eller fiskelycka – från oss har du nära till både och. Här är några utflykter vi varmt rekommenderar.

Mollösund – ett genuint fiskeläge
Mollösund är områdets mest levande fiskeläge och ligger på Orusts sydvästsspets. Hit går det toppen att ta sig med bil, cykel eller buss och det finns en hel del att göra när du väl är framme. På Mollösund väntar bland annat ett gäng trevliga fiskaffärer, restauranger och caféer. Missa inte att slå dig ner vid fyren med en picknick, för ett dopp eller bara för att koppla av. Har du tur dyker en nyfiken säl kanske upp ur havet…

Vandra pilgrimsleden på Orust
Följ lederna märkta med S:t Olavsmärket och ta en vandring bortom stress och prestation. En pilgrimsvandring än nämligen i första hand någonting som händer inom dig. Du kan göra både längre och kortare pilgrimsvandringar medan du semestrar hos oss. En fin vandringsupplevelse genom historia, kultur, natur och ditt inre.

Göksäter – Orusts svar på Ullared
Blir du shoppingsugen eller bara söker en aktivitet för en regnig dag är Göksäter i Henån ett säkert kort. Här väntar hela 8000 kvadratmeter med varor för dig och hemmet till bra priser. Du hittar lågprisvaruhuset på vägen mellan Henån och Tegneby, ca 1 kilometer söder om Röra kyrka.

Milslånga vandringsleder
Orust har en uppsjö av vandringsleder att förlusta sig i. Här väntar mil av markerade leder som går genom skogar och på naturliga stigar. Du kan också följa någon av de fem kulturstigarna eller ta Orust Tvärs som en del av Kuststigen Bohuslän. Vill du inte vandra på egen hand finns det också chans att få guidade visningar. Här kan du läsa mer om vandringen på Orust.

Gårdsbutiker – en miniguide

På Orust finns många lokala producenter som dessutom har gårdsförsäljning. Och vi är självklart extra förtjusta i våra leverantörer. Här listar vi några av dem.

Håvs Lamm & Delikatess; Förädlar egna lamm och gör korvar av olika sorter. Här görs (och säljs) även chutney, sylt och saft efter säsongens skörd.

Holm Kalvhagen; Föder upp köttdjur i natursköna omgivningar på södra Orust. Här kan du både köpa ekologiskt kött och gå en guidad vandring för att lära dig lite mer om gården.

Töllas Fårgård; En gång utnämnt till Sveriges vackraste fårstall. Gården ligger på nordostspetsen av Orust och erbjuder lammkött och även grönsaksförsäljning under odlingssäsong. Du som drömmer om ett äkta lammskinn kan kika in i gårdsbutiken som har skinn och mycket mer till försäljning.

RJ Närproducerat; Har ett stort utbud av kött – botanisera i lamm, fläsk, kyckling och chark i butiken. Hängmörat, närproducerat och av högsta möjliga kvalitet.

Tavlebords Honungsgård; Lär dig allt om bin i en lantlig miljö mitt på Orust. Testa att vara biodlare för en dag, besök biutställningen eller köp med dig någonting ur gårdsbutiken. Ett besök på honungsgården är väl värt ett besök även om du mest vill ta en fika som serveras i det charmiga boningshuset.

Tavlebord Lanthandel; En saluhall mitt på ön där du hittar närproducerade hantverk och livsmedel. Fynda allt mellan dessertostar till souvenirer på lanthandeln som drivs i samverkan med lokala producenter och hantverkare.

Orust Blommor; En handelsträdgård som erbjuder det mesta för botanister eller dig som söker inspiration till trädgården.

Sevärt i grannorterna

Sommarstaden Lysekil
Lysekil är särskilt härligt på sommaren. Här väntar ett levande semesterparadis och salta bad i skärgårdsmiljö. Staden  är vacker året om men det är förstås extra fint här på sommaren. Passa på att beställa in färska fisk- och skaldjursrätter på någon av restaurangerna under din visit. Du som reser med familj uppskattar säkert ett besök på Havets Hus – akvariet med närmare 40 akvarier.

Grannön Tjörn
Tjörn ligger i hjärtat av Bohuslän och är ett annat populärt turistmål. Oavsett om du kommit till ön för att bada, vandra, segla eller bara vara erbjuder ön ett rikt utbud av det mesta. Utkiksplatser finns det gott om, så väl som cykelleder för dig som föredrar det.

Här väntar också Nordiska Akvarellmuseet i Skärmhamn som huserar utställningar från hela världen. Pilane gravfält är Sveriges vackrast belägna gravfält och från bergstopparna får du en ljuvlig vy över en stor del av den bohuslänska kusten. Det här är dessutom en av landets mest besökta fornlämningsområden.

Mer om vad som är aktuellt i omgivningarna
Håll koll på saker som är öppna under ditt besök hos oss på Södra Bohuslän turisms hemsida .

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här