STF Tarrekaise Fjällstuga

Mer om STF Tarrekaise Fjällstuga

Vid fjällstugan finns två gäststugor med totalt 26 bäddar.

Gäststuga 65
En stuga med två 10-bäddssrum, med kök och 2 sovalkover i varje rum. Stugan har också ett torkrum med en uppfällbar bädd för två. Rummet används som säkerhetsrum under icke säsong och kan under säsong användas som reservförläggning. I stugans hall finns hjälptelefonen. I det vänstra av 10-bäddsrummen och i säkerhetsrummet är det tillåtet att ha hund.

Gamla gruvstugan
Stugan har två rum, varav det ena är stugvärdens rum.
Det andra rummet är ett stort 6-bäddsrum med breda sängar för gästboende. I det rummet finns även kök.

Det finns ingen mobiltäckning vid stugan.

Upplev STF Tarrekaise
När du anländer kan det vara skönt med ett svalkande dopp. Det finns en fin badplats i Tarraure där fjällen speglar sig vackert i vattnet.

Ovanför fjällstugan ligger den lilla fjällplatån Hilldo med vacker utsikt över Tarradalen, en bra och avskild plats för avkoppling och meditation. För den som vill känna lite av historiens vingslag finns den gamla Tarraälvshyddan fem kilometer bort på leden mot Vaimok. Hyddan, från 1887, är idag STFs äldsta byggnad och ett utmärkt utflyktsmål.

Tarradalen har här en rik flora med nordisk stormhatt, smörboll, fjällbräken och Kung Karls spira. I omgivningarna finns ett rikt fågelliv med bland annat ripa, orre, vigg och fjällabb. Går du tyst fram längs leden kan du med lite tur få närkontakt med de stora älgar som betar i den frodiga björkskogen.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!