STF Tarrekaise Fjällstuga

Mer om STF Tarrekaise Fjällstuga

Vid fjällstugan finns två gäststugor med totalt 26 bäddar.

Gäststuga 65
En stuga med två 10-bäddssrum, med kök och 2 sovalkover i varje rum. Stugan har också ett torkrum med en uppfällbar bädd för två. Rummet används som säkerhetsrum under icke säsong och kan under säsong användas som reservförläggning. I stugans hall finns hjälptelefonen. I det vänstra av 10-bäddsrummen och i säkerhetsrummet är det tillåtet att ha hund.

Gamla gruvstugan
Stugan har två rum, varav det ena är stugvärdens rum. I stugvärdsrummet finns även en liten butik (sortiment small). Det andra rummet är ett stort 6-bäddsrum med breda sängar för gästboende. I det rummet finns även kök.

Det finns ingen mobiltäckning vid stugan.

Upplev STF Tarrekaise
När du anländer kan det vara skönt med ett svalkande dopp. Det finns en fin badplats i Tarraure där fjällen speglar sig vackert i vattnet.

Ovanför fjällstugan ligger den lilla fjällplatån Hilldo med vacker utsikt över Tarradalen, en bra och avskild plats för avkoppling och meditation. För den som vill känna lite av historiens vingslag finns den gamla Tarraälvshyddan fem kilometer bort på leden mot Vaimok. Hyddan, från 1887, är idag STFs äldsta byggnad och ett utmärkt utflyktsmål.

Tarradalen har här en rik flora med nordisk stormhatt, smörboll, fjällbräken och Kung Karls spira. I omgivningarna finns ett rikt fågelliv med bland annat ripa, orre, vigg och fjällabb. Går du tyst fram längs leden kan du med lite tur få närkontakt med de stora älgar som betar i den frodiga björkskogen.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Notera att vi under sommaren 2020 inför obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

För att kunna välkomna dig och andra gäster på ett tryggt sätt under sommaren har vi gjort ett antal förändringar. Dessa förändringar och förutsättningar gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor i sommar. Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

• Uppdatera dig på de senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten
• Vi inför begränsningar i antal övernattande gäster utifrån fjällstugans storlek och tar endast emot gäster som har bokat och förbetalt sin övernattning på aktuellt datum och fjällstuga.
• Så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Stugvärden ansvarar för placering.
• Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, samt egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
• Begränsning av antal personer i självhushåll, butik och gemensamma utrymmen gäller.
• Förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan.
• Tältande gäster får använda köket mellan 9.00 och 17.30.
• Ta med egen vattenflaska, handduk/tvättlapp, egen handsprit och bo gärna med samma personer hela vandringen för att minska antalet kontakter.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar. Tillsammans får vi det här att fungera. Tack för att du hjälper till.