STF Tärnasjö Fjällstuga

Mer om STF Tärnasjö Fjällstuga

Fjällstugan har totalt 24 bäddar uppdelade på en korridorstuga och en mindre stuga. Korridorstugan har ett 10-bäddsrum, två 4-bäddsrum och ett 2-bäddsrum. Ett stort gemensamt kök, butik (sortiment large) samt ett torkrum. Stugvärden bor även i denna stuga. Den mindre stugan har 4-bäddar.

På STF Tärnasjö fjällstuga kan du betala med kort men ta gärna med lite kontanter också på turen. Tekniken fungerar inte alltid på fjället.

Vid fjällstugan är mobiltäckningen dålig, men ute på udden, på leden ovanför Stáinnavarrie eller upp på leden mot Serve kan du hitta täckning.

Tärnasjön sträcker sig i nord-sydlig riktning och är närmare två mil lång. Skotertrafiken i området är intensiv, men Tärnasjöstugan berörs inte speciellt mycket då skoterleden passerar ute på sjön cirka en kilometer från fjällstugan.

Länsstyrelsen byter ut hängbroarna vid Tärnasjön efter Kungsleden i Vindelfjällens naturreservat. Den östligaste av de fem broarna är nu färdig och öppen för vandrare.
Ytterligare en bro kommer att bytas senare under hösten 2021. Under arbetets gång kommer det att finnas en tillfällig passage över vattnet, med spänger eller båt. Nästa år fortsätter arbetet med att byta ut resterande broar. Mer information hittar du hos https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/

Transport
• Lapplandsflyg har under sommaren 3 regelbundna turer/vecka om passagerare finns. De landar i myren utanför stugan ner mot sjön.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik