STF Tärnasjö Fjällstuga

Mer om STF Tärnasjö Fjällstuga

Fjällstugan har totalt 24 bäddar uppdelade på en korridorstuga och en mindre stuga. Korridorstugan har ett 10-bäddsrum, två 4-bäddsrum och ett 2-bäddsrum. Ett stort gemensamt kök, butik (sortiment large) samt ett torkrum. Stugvärden bor även i denna stuga. Den mindre stugan har 4-bäddar.

På STF Tärnasjö fjällstuga kan du betala med kort men ta gärna med lite kontanter också på turen. Tekniken fungerar inte alltid på fjället.

Vid fjällstugan är mobiltäckningen dålig, men ute på udden, på leden ovanför Stáinnavarrie eller upp på leden mot Serve kan du hitta täckning.

Tärnasjön sträcker sig i nord-sydlig riktning och är närmare två mil lång. Skotertrafiken i området är intensiv, men Tärnasjöstugan berörs inte speciellt mycket då skoterleden passerar ute på sjön cirka en kilometer från fjällstugan.

Transport
Lapplandsflyg har under sommaren 3 regelbundna turer/vecka om passagerare finns. De landar i myren utanför stugan ner mot sjön.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor