STF Tärnasjö Fjällstuga

Mer om STF Tärnasjö Fjällstuga

Fjällstugan har totalt 24 bäddar uppdelade på en korridorstuga och en mindre stuga. Korridorstugan har ett 10-bäddsrum, två 4-bäddsrum och ett 2-bäddsrum. Ett stort gemensamt kök, butik (sortiment large) samt ett torkrum. Stugvärden bor även i denna stuga. Den mindre stugan har 4-bäddar.

Vid fjällstugan är mobiltäckningen dålig, men ute på udden, på leden ovanför Stáinnavarrie eller upp på leden mot Serve kan du hitta täckning.

Tärnasjön sträcker sig i nord-sydlig riktning och är närmare två mil lång. Skotertrafiken i området är intensiv, men Tärnasjöstugan berörs inte speciellt mycket då skoterleden passerar ute på sjön cirka en kilometer från fjällstugan.

Transport
• Lapplandsflyg har under sommaren 3 regelbundna turer/vecka om passagerare finns. De landar i myren utanför stugan ner mot sjön.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. Du bokar inte en specifik bädd i förväg – principen ute till fjälls är att alla får tak över huvudet. Du kan däremot förbetala en ospecificerad sovplats på STFs hemsida. En ospecificerad sovplats innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Du tar själv med dig lakan eller sovsäck. I många av våra stugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Flera av stugorna har också vedeldad bastu.

Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

FÖRBETALA BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

För att få bästa pris kan du förbetala en ospecificerad sovplats.