STF Tännäskröket

Tips

Bäversafari

Besök bäverns mat- och boplatser, vi tar en fikapaus på strandkanten. Vattnet är bäverns rätta element, där känner han sig säker.
Vår guide berättar mer om detta spännande djur som kan nå en längd upp till 75 cm utan svans och har en vikt på cirka 20 till 30 kg, en unik chans att få syn på detta fascinerande djur.

Myskoxhägnet

Träffa ett verkligt urtidsdjur. I det unika myskoxhägnet utanför Tännäs i västra Härjedalen vistas myskoxar i sin naturliga miljö. Här har de gott om plats och mycket av sin naturliga föda.

Vandra i Rogens naturreservat

Rogens naturreservat är ett sagolikt fjällområde som formats av inlandsisens framfart. Naturen kallas Rogenmorän vilket har blivit ett internationellt begrepp bland geologer tack vare Rogens speciella landskap. Om du tittar på en karta över området så ser du de hundratals slingrande sjöar och moränryggar som bildar labyrintlika mönster. Naturen är karg med stora stenblock som inlandsisen lämnat efter sig och växtligheten består till stor del av lavklädda silvergrå torrakor och uråldriga tallar. Tallskogen är mellan 500 till 100 år gammal. Man ser fjäll åt alla håll där Brattriet är högst med sina 1 276 meter.

Cykling

På två hjul kommer du minst dubbelt så långt som på två ben! Att cykla i fjällen är en lekfull och rolig utmaning och ett härligt sätt att upptäcka fjällvärlden och orörd vildmark på. I Funäsfjällen finns 423 kilometer cykelleder i storslagen fjällmiljö och vare sig du kommer med familjen eller som proffscyklist så finns det gott om otrafikerade leder att välja bland. Här finns vägar och stigar som passar allt från standardcykel, till mountainbikes och avancerade downhillmaskiner. I Cykelguiden hittar du en översikt över cykelturerna med utförliga beskrivningar och svårighetsgrad.

Vandra i Funäsfjällen

Sommar på fjället innebär något alldeles unikt. Den storslagna naturen i Funäsfjällen erbjuder en av Skandinaviens största fjällupplevelser för dig som älskar att vandra i fjällen. Här finns allt för den vandringssugna. Vackra vidder, porlande bäckar och frodiga dalar. Den rena luften, stillheten och känslan av frihet är svårslagen. I Funäsfjällen finns 60 toppar över 1000 meter och tydligt utmärkta leder av olika svårighetsgrad med utförliga beskrivningar där varje topp går att nå över en dag. Oavsett om du väljer att nå toppen ensam eller följa med på en guidad tur väntar en magisk upplevelse med mäktiga vyer och fascinerande miljöer. Kom och upplev naturen med oss!

Skidåkning

Du kan välja mellan sammanlagt 17 nedfarter belägna på de två bergen Hemkröket och Mellankröket. Här på plats brukar vi kalla dem för K1 och K2.
Oavsett om du är glad amatör eller rutinerad Jibber hittar du alltid kul och varierad skidåkning. Från den nästan två kilometer långa glidarbacken Långsvägen till den klassiska Tännäsbacken. Flera av backarna är perfekta för barn och skidskolan ger en bra start för alla nybörjare.

Längdåkning

Tännäskröket är naturligtvis inte bara alpin skidåkning utan även ett paradis för längdskidåkning. För dig som föredrar att åka på längden kan vi erbjuda längdspår av högsta klass. Varför inte dela upp åkningen med alpint på förmiddagen och längdskidåkning efter lunchvilan?

Skoter

Har du aldrig testat att åka snöskoter är detta ett bra tillfälle när du är i Tännäskröket. Funäsfjällen har ett av världens bästa ledsystem och här har du direktanslutning när du hyr skoter i Tännäs. Det finns 45 mil skoterleder i en av Sveriges vackraste fjällområden, varav 15 mil går över högfjället. Funäsfjällen bjuder på härlig skoteråkning när den är som bäst. Lederna är fem meter breda och preparerade med pistmaskin.

Falkboet/ våffelstuga

Till Falkboet tar man sig bäst på längdskidor, med skoter eller genom att tolka bakom Fjällbyns bandvagn. Ni färdas genom ett magiskt och djurrikt naturområde, som vittnar om Rogens närhet, passerar fäbodar som bönderna nyttjade på tidigt 1900-tal, för att sedan komma fram till Falkboet där ni kan njuta av en frasig våffla och annat gott på dagen eller en stämningsfull middag på kvällen. Njut av värmen vid kaminen eller vårsolen på terrassen – mitt i myskoxarnas rike.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

Flera boendealternativ