STF Tåkern Vandrarhem

Mer om STF Tåkern Vandrarhem

Hos oss hyr du alltid hela huset, oavsett hur många ni är. Vi erbjuder ett koncept som bygger på att man har huset för sig själv och också rår sig själv helt och hållet. Ett perfekt koncept oavsett om du reser enbart med närmsta familjen eller kommer med hela släkten, vännerna eller kollegorna. Oavsett om du vill komma iväg på några aktiva dagar eller kanske bara ha lugn och ro. Här kan man hålla den där konferensen eller utbildningen där man är garanterad lugn och ro och varken behöver riskera att trängas med andra gäster eller personal. Här ordnar ni även allt med mat och liknande själva. Något som både är kostnadseffektivt och trevligt. Dessutom är ni som sagt helt ensamma i huset.

Du bor i Svanshals gamla skolbyggnad, intill den gamla kyrkan och Tåkerns vackra strandängar med betande kor, häckande sjöfåglar och högt seglande havsörnar. Skolan byggdes redan 1849 och har en lång historia. Vi har varsamt renoverat huset, och idag kan vi erbjuda 8 rum med totalt 24 bäddar. De olika rummen har var och en sin egen historia och är idag trivsamt och individuellt inredda. Två av rummen är enkelrum. Ett av rummen har eget badrum. Utöver det finns 4 badrum i huset. Rummen är belägna både på bottenplan och en trappa upp.

I huset finns två fullt utrustade gästkök, det ena med diskmaskin. I huset finns även en större samlingssal med kamin, matsal och allrum. Utanför väntar den stora trädgården med utemöbler och grillmöjligheter. Här finns även ett bastuhus med tvättstuga som kan hyras till en kostnad av 500 kr/dygn. Det går även bra att beställa slutstädning av allmänna utrymmen till en kostnad av 1000 kr.

På Tåkern bor ni lugnt och naturnära. Norra Europas förnämsta fågelsjö med över 270 olika skådade arter finns här. Med vandringsled runt knuten tar man sig enkelt ner till sjön Tåkern och besökscentret Naturum Tåkern (2 km). Endast några kilometer bort ligger det gåtfulla Rökstenen och Omberg med sina lummiga skogar och fantastiska natur ligger drygt 10 kilometer bort. I närheten finns även Alvastra klosterruin. Invid Vättern precis vid foten av berget finner du en mängd fantastiska badplatser. I Vättern kan man även paddla kajak. Under vintertid erbjuder sjän Tåkerns frusna vatten på fin skridskoåkning. Ytterligare en bit bort ligger den historiska staden Vadstena med dess slott, kloster och charmiga kullerstensgator i smala gränder.

Incheckning sker från kl 14. Utcheckning kl. 11. Observera att vi endast hyr ut hela huset, ej enskilda rum.

Varmt välkommen med din förfrågan. Använd gärna gruppförfrågan som finns här på sidan, eller maila oss direkt.

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Vi ligger mitt i naturen med rika möjligheter till utevistelse.
• Vi hyr endast ut till slutna sällskap, vilket innebär att inga andra gäster är i huset samtidigt.
• Man kan även sitta och äta i vår stora trädgård.
• Vi byter dagligen trasor och handdukar i gästköket.
• Handsprit finns utplacerat.

Boka

Boka genom att kontakta STF Tåkern Vandrarhem direkt.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er