STF Syter Fjällstuga

Mer om STF Syter Fjällstuga

Fjällstugan är en korridorstuga och har totalt 28 bäddar uppdelade på ett 10-bäddsrum, två 4-bäddsrum och ett 2-bäddsrum. Ett stort gemensamt kök och ett torkrum. Stugvärden bor även i denna stuga. Även gamla stugan med två 4-bäddsrum finns att tillgå.

Vid fjällstugan har du bra mobiltäckning med Telia.

På STF Syter Fjällstuga kan du betala med Swish men ta gärna med lite kontanter också på turen. Tekniken fungerar inte alltid på fjället. Betalning med kort är inte möjlig på STF Syter Fjällstuga.

Länsstyrelsen byter ut hängbroarna vid Tärnasjön efter Kungsleden i Vindelfjällens naturreservat. Den östligaste av de fem broarna är nu färdig och öppen för vandrare.
Ytterligare en bro kommer att bytas senare under hösten 2021. Under arbetets gång kommer det att finnas en tillfällig passage över vattnet, med spänger eller båt. Nästa år fortsätter arbetet med att byta ut resterande broar. Mer information hittar du hos https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/

Upplev STF Syter
Kungsleden passerar fjällstugan och går vidare över arkipelagen i Tärnasjöns södra del på fem hängbroar och två balkbroar. Denna insjöskärgård är ett härligt utflyktsmål bara några kilometer från stugan. Passa även på att upptäcka Syterskalet, en u-formad dalgång med mycket branta fjällsidor och en grönskande dalbotten där Syterbäcken letar sig fram.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor