STF Syter Fjällstuga

Mer om STF Syter Fjällstuga

Fjällstugan är en korridorstuga och har totalt 28 bäddar uppdelade på ett 10-bäddsrum, två 4-bäddsrum och ett 2-bäddsrum. Ett stort gemensamt kök, butik (sortiment large) samt ett torkrum. Stugvärden bor även i denna stuga. Även gamla stugan med två 4-bäddsrum finns att tillgå.

Vid fjällstugan har du bra mobiltäckning med Telia.

Upplev STF Syter
Kungsleden passerar fjällstugan och går vidare över arkipelagen i Tärnasjöns södra del på fem hängbroar och två balkbroar. Denna insjöskärgård är ett härligt utflyktsmål bara några kilometer från stugan. Passa även på att upptäcka Syterskalet, en u-formad dalgång med mycket branta fjällsidor och en grönskande dalbotten där Syterbäcken letar sig fram.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. Du bokar inte en specifik bädd i förväg – principen ute till fjälls är att alla får tak över huvudet. Du kan däremot förbetala en ospecificerad sovplats på STFs hemsida. En ospecificerad sovplats innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Du tar själv med dig lakan eller sovsäck. I många av våra stugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Flera av stugorna har också vedeldad bastu.

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

FÖRBETALA BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

För att få bästa pris kan du förbetala en ospecificerad sovplats.