STF Sylarna Fjällstation

Hållbarhet

Sylarna är en magisk och unik plats mitt i en fantastisk natur. Fjällbäcken porlar och vinden viner utmed Tempeldalens branta sidor. Att befinna sig på denna unika plats gör att hållbarhet är ett kärnvärde för oss och det genomsyrar allt vi gör.

Restaurangen baserar på ekologiska och kravmärkta produkter för ekologisk mångfald. Köttet vi serverar är vilt men vi uppmuntrar till vegetariska alternativ som alltid är en självklarhet, årets alla dagar. Visionen är noll matsvinn på Sylarna. Vi gör allt vi kan för att minska våra transporter och vi bunkrar därför alla varor på vintern.

Till oss tar du smidigt nattåg från hela Sverige. Fjällvärlden är ett av de ställen där klimatförändringarna märks snabbast. Vi uppmuntrar alla gäster att resa hit med tåg eller att samåka flera med bil för att minska klimatavtryck. Vi försöker själva effektivisera våra mattransporter så mycket vi kan.

Våra större satsningar inom hållbarhet just nu

Restaurang

Sylarnas restaurang baseras i så stor utsträckning som möjligt på KRAV-märkta, ekologiska och lokalproducerade råvaror. För oss är vegetarisk mat en självklarhet. Vi serverar alltid ett vegetariskt alternativ till middagen. Det kött som serveras är vilt.

Transport

Under sommarhalvåret transporteras maten till oss med helikopter. På vintern fyller vi våra stora frysar och torrförråd så att vi inte behöver flyga något annat än färskvaror på sommaren. Sylarnas kök använder så lite färskvaror som möjligt. Vi väljer i första hand grönsaker som har lång hållbarhet på plats, för att slippa flyga upp grönsaker regelbundet. Vår frukostbuffé serverar därför egeninlagd gurka och groddar istället för färska grönsaker.

Matsvinn

Matsvinn är ett område som vi ständigt jobbar med. Vår vision är noll matsvinn på Sylarna. Vi lägger stor vikt vid att kommunicera kring matsvinn för att skapa en ökad medvetenhet hos både personal och gäster. Genom att dagligen väga matsvinnet kan vi följa vårat förbättringsarbete. Vi försöker alltid ta tillvara på all mat vi lagar – om det blir kvar mat i köket efter kvällens middag används det till att göra matlådor till restaurangen.

Varmt välkommen att njuta av den enastående fjällvärlden och låt oss bevara den för framtida generationer.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er