Just nu genomför vi uppdateringar på webbplatsen vilket kan medföra tillfälliga störningar. Tack för ditt tålamod!

STF Sylarna Fjällstation

Hållbarhet

Du befinner dig i väglöst land. Ja, det vet du ju eftersom du tog dig hit till Sylarna utan bil eller buss. Det innebär att allt som ska hit behöver transporteras med skoter eller helikopter. För att hålla antalet transporter nere behöver vi planera och tänka smart. Det gäller särskilt i köket.

Vi väljer grönsaker som har lång hållbarhet här på plats. Mest använder vi kål, rotsaker och bönor. Ekologiskt, svenskt och efter säsong. Linser och bönor körs upp torra, och blötläggs i vårt kök. Det är av samma anledning vi serverar popcorn. En liten påse majskärnor poppas till många skålar popcorn i köket, medan en påse chips räcker till ett par gäster. På sin höjd.

Matsvinn är idag ett stort miljöproblem, och troligen är det likadant i ditt kök. Här på Spiseriet betyder matsvinn att vi har transporterat upp maten hela vägen hit, med helikopter eller skoter, helt i onödan. Det vill vi verkligen undvika. Vi jobbar därför med färre ingredienser och ett mindre antal rätter som återkommer under veckan. Det gör det lättare för oss att planera åtgången, och möjliggör för oss att på ett bättre sätt använda all mat som vi transporterar hit.  Och blir det någon mat kvar i köket efter kvällens middag säljer vi det som matlådor här i matsalen imorgon. Fortfarande lika god. Ännu klimatsmartare än igår.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-17

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här