STF Svartsö Skärgårdshotell & Vandrarhem

Mer om STF Svartsö Skärgårdshotell & Vandrarhem

Svartsö ligger i den mellersta delen av Stockholms skärgård och är med sin längd på cirka 1 mil och bredd på ca 2,5 km en av de lite större öarna i området. Sedan generationer tillbaka har ön en central och återkommande plats i Skärgårdens och Stockholms historia. Förr i tiden hade öarna och dess invånare olika öknamn förknippade med djur. Svartsöborna var, och är, stolta grisar.

Idag är Svartsö en levande skärgårdsö med bofast befolkning på 65 personer. Här möter du öppna jordbrukslandskap och under vår och sommar står ängar och dikesrenar i full blom. Både flora och fauna bjuder på mycket. Den rara Kungsängsliljan växer på ett undanskymt ställe. I de två stora, klara insjöarna huserar både storlommen och bäver. Här bjuds grusade vägar och grönskande stigar, bad i hav och insjö såväl som magiska vinterlandskap med skridskoåkning. Under sommaren har vårt härliga café öppet i receptionen och lockar med gott fika och enklare lunch. De fina grusvägarna gör ön tillgänglig även för rullstolsburna. Funktionsanpassade lokaler och toalett finns hos oss. Vi håller öppet och välkomnar gäster året runt.

Jag som driver verksamheten heter Lotten. Jag och min familj, man och två barn, bor året runt på Norra Stavsudda, en ö 6 distansminuter (15 minuter med egen båt) söderut om Svartsö. Svartsö Skärgårdshotell & Vandrarhem ägs av fyra familjer på Svartsö som satsat tid, mark, energi, och pengar för Svartsös framtid. Mina fantastiska kollegor är alla hel- eller deltidsboende i Stockholms skärgård.

Tack för att du väljer att besöka oss och varmt välkommen att upptäcka vår ö!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er