STF Svartsö Vandrarhem

Mer om STF Svartsö Vandrarhem

Svartsö ligger i den mellersta delen av Stockholms skärgård och är en av de större öarna i området. Här möter du öppna jordbrukslandskap och under vår och sommar står ängar och dikesrenar fulla med blommor. Ön är cirka 1 mil lång och 2,5 km bred. Grusvägarna på ön är lämpliga för löpning, vandring eller en cykeltur.

På STF Svartsö Vandrarhem väljer du mellan Hotell och Vandrarhemsstandard. Hotelldelen består av bäddade 2-bäddsrum med wc och dusch. Frukostbuffé ingår. Vandrarhemsrum finns med 2- 4 bäddar med wc och handfat. Gemensam dusch i samlingshus.

Sov lite längre och starta dagen med vår frukostbuffé. Under sommaren har vårt härliga café öppet och lockar med gott fika. Till krog och lanthandel är det 4 km.

Längs med landsvägen som sträcker sig både väster/öster och söder/norr ser man öppna jordbrukslandskap och skogsområden. Både flora och fauna bjuder på mycket. Den rara Kungsängsliljan växer på ett undanskymt ställe. Under vår och sommar står ängarna och dikesrenarna i full blomning. I de två stora, klara insjöarna huserar både storlommen och bäver. Rådjuren syns ofta beta och ibland bor det älg på ön.

På Svartsö bor det 65 bofasta och under sommaren ökar antalet till cirka 1000. Svartsö skola har barn både från Svartsö och från öarna omkring. De barn som bor på andra öar åker skolbåt till skolan och på vintern åker de svävare över isen.

Kulturlivet på Svartsö är högst levande med konstnärer och en idérik hembygdsförening. Varje år i juli är det kulturvecka i bygdegården på ön. Under den går familjedagen av stapeln, konstnärer ställer ut sina verk. Allt avslutas med hembygdsdagen och den spännande svinrodden.

Under sommarhalvåret tar det cirka 1,5 timme att åka båt ut från Stockholm till Svartsö. Med båt från Värmdö tar det cirka 40 minuter. Både Waxholmsbåt och Cinderella trafikerar ön.
Välkommen hit för att upptäcka Svartsö!

Se och göra
Ta med eller hyr cykel och upptäck Svartsö från sadeln. Ca 4 km från vandrarhemmet, vid Alsvik, ligger Svartsö Krog och Svartsö Lanthandel med bryggcafé.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här