STF Storulvån Fjällstation

Mer om STF Storulvån Fjällstation

Knappt en timme från Åres puls hittar du Svenska turistföreningens fjällstation Storulvån.

Fjällstationen ligger vid vägs ände och är både en inkörsport till STFs övriga fjällstationer i Jämtlandsfjällen, men också en oas, en mötesplats och ett aktivitetscentrum för den som gillar friluftsliv. Fjällstationen bjuder på en skön mix av pulshöjande aktiviteter, hisnande toppturer, intressanta kvällsarrangemang, barnveckor och inte minst god mat och dryck. Här finns ca 150 bäddplatser, restaurang med fullständiga rättigheter och sportverksamhet med både uthyrning och guider.

Barnen har lite av en särställning här. Ett eget äventyrsland, lekfulla ledare, familjeveckor och sportlovsprogram är några av ingredienserna.

På Storulvån finns något för alla, utmana dig själv med ett topptursäventyr, njut av lugnet bland fjällbjörkar och kantareller eller varför inte konferera med utsikt?
Storulvån är också den självklara platsen för att starta och avsluta längre och kortare fjällturer i Jämtlandsfjällen.

Att bo på fjällstation är något som saknar motsvarighet! Vi är varken ett hotell eller en fjällstuga. Vi är något helt speciellt mittemellan. Ett boende mitt ute på fjället där ingen annan civilisation finns. Enkla, rustika rum där du själv väljer din grad av bekvämlighet. Vill du ha mesta möjliga service eller söker du efter lägsta pris? Hur du än bor har du tillgång till självhushållskök, torkrum och sällskapsrum.

I vår uthyrning kan du hyra allt du behöver för fjällturen. Även om du är nybörjare eller erfaren så har vi ett sortiment för dig. De spelar ingen roll om det är vinter eller sommar. Här kan du komplettera din utrustning för att få en så bra tur som möjligt.

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Vi tar endast emot gäster som har förbokat sin vistelse. Det gör du här på webben.
• Vi har minskat antalet bokningsbara bäddar i flerbäddsrum för att skapa mer yta och för att säkerställa att våningssäng endast behöver delas av gäster i samma sällskap. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller boenden där du kan boka boende i eget rum.
• Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott (alternativt hyra på plats) i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.
• Vi planerar för att öppna bastun på våra fjällstationer till vintersäsongen. Beslut utgår från de allmänna råd Folkhälsomyndigheten ger och kan komma att ändras. Bastubad kommer att vara reglerade, mer information kommer innan vi öppnar fjällstationerna för vintern. För sommaren behöver vi invänta eventuella förändringar i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och coronapandemins utveckling.
• För att hindra smittspridning i våra restauranger så glesar vi ut mellan borden och vid behov delar vi upp gäster i fler sittningstider med färre gäster per sittning. Handskar och handsprit finns tillgängligt för alla gäster. Vid bufféservering har vi förstärkta hygienrutiner och sällskapen hämtar mat i omgångar för att motverka köbildning.
• I självhushållsköken är tiderna för matlagning uppdelade för att minska trängsel. Tältare som betalat serviceavgift kan använda köken mellan 09.00 och 17.30.
• Sällskapsrummen används endast av boende gäster, de är även ommöblerade för att minska antalet sittplatser och vi har infört maxantal.
• Vi har förstärkta städrutiner i rum där städ ingår. I de rum där du städar själv finns alla rengöringsmedel och all utrustning som behövs. Alla rum inspekteras noggrant och städas efter avresa för att säkerställa en trygg vistelse för nästkommande gäst.
• Hygienrutiner kring uthyrning av tält och sovsäckar är förstärkta.
• Vi har gått över till kortbetalning för att undvika kontanthantering med smittrisk.
• Guidade turer och grupparrangemang kommer att erbjudas under både vinter- och sommarsäsong, med fokus på guidade dagsaktiviteter och turer på egen hand.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar för både dina egna rutiner och de rutiner STF satt upp. Tillsammans får vi det här att fungera och möjliggör att fjällstationerna kan ha öppet såväl vinter som sommarsäsongen 2021.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er