STF Storulvån Fjällstation

Mer om STF Storulvån Fjällstation

Knappt en timme från Åres puls hittar du Svenska turistföreningens fjällstation Storulvån.

Fjällstationen ligger vid vägs ände och är både en inkörsport till STFs övriga fjällstationer i Jämtlandsfjällen, men också en oas, en mötesplats och ett aktivitetscentrum för den som gillar friluftsliv. Fjällstationen bjuder på en skön mix av pulshöjande aktiviteter, hisnande toppturer, intressanta kvällsarrangemang, barnveckor och inte minst god mat och dryck. Här finns ca 150 bäddplatser, restaurang med fullständiga rättigheter och sportverksamhet med både uthyrning och guider.

Barnen har lite av en särställning här. Ett eget äventyrsland, lekfulla ledare, familjeveckor och sportlovsprogram är några av ingredienserna.

På Storulvån finns något för alla, utmana dig själv med ett topptursäventyr, njut av lugnet bland fjällbjörkar och kantareller eller varför inte konferera med utsikt?
Storulvån är också den självklara platsen för att starta och avsluta längre och kortare fjällturer i Jämtlandsfjällen.

Att bo på fjällstation är något som saknar motsvarighet! Vi är varken ett hotell eller en fjällstuga. Vi är något helt speciellt mittemellan. Ett boende mitt ute på fjället där ingen annan civilisation finns. Enkla, rustika rum där du själv väljer din grad av bekvämlighet. Vill du ha mesta möjliga service eller söker du efter lägsta pris? Hur du än bor har du tillgång till självhushållskök, torkrum och sällskapsrum.

I vår uthyrning kan du hyra allt du behöver för fjällturen. Även om du är nybörjare eller erfaren så har vi ett sortiment för dig. De spelar ingen roll om det är vinter eller sommar. Här kan du komplettera din utrustning för att få en så bra tur som möjligt.

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Vi tar i sommar endast emot gäster som förbokat sitt boende på STFs egna fjällstationer och fjällstugor. Detta gör vi för att minska risken för trängsel och smittspridning. Självklart kommer dock gäster i en eventuell nödsituation att få tak över huvudet.
• Vid incheckningen när vi har många ankommande gäster skapar vi möjlighet att checka in utomhus där det är möjligt. Vi har skyltat för att underlätta för gäster att hålla avstånd, vid köplatser mm. Vi har akrylskivor vid alla kassor, mellan personal och gäst. Vi går över till kontantlös betalning på STFs egna fjällstationer för att undvika kontanthantering med smittrisk.
• Vi har förstärkta städrutiner i rum där städ ingår och i de rum där du städar själv finns alla medel och all utrustning som behövs. Även i allmänna utrymmen har vi i sommar förstärkta städrutiner. Handsprit finns tillgängligt på toaletter och i allmänna utrymmen. Vi desinficerar alla kontaktytor flera gånger per dag.
• Vi har minskat antalet bokningsbara bäddar i flerbäddsrum för att skapa mer yta och för att säkerställa att våningssäng endast behöver delas av gäster i samma sällskap. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller anläggningar där boende i eget rum finns tillgängligt. Som vanligt behöver du förboka ditt boende för att vara säkrad plats.
• I restaurangen har vi möblerat om och minskat antalet sittplatser, vid behov har vi infört flera sittningar och möjlighet att boka tid. Vid bufféservering har vi förstärkta hygienrutiner och sällskapen hämtar mat i omgångar för att motverka köbildning.
• I självhushållsköken är precis som i fjällstugorna tiderna för matlagning uppdelade för att minska trängsel. Tältare kan använda köken mellan 09.00 och 17.30. Sällskapsrummen används endast av boende gäster, de är även ommöblerade för att minska antalet sittplatser och vi har infört maxantal. Vi har även förstärkt våra hygienrutiner kring uthyrning av tält och sovsäckar.
• Vi har infört ett maximalt antal personer som får vistas i omklädningsrum och bastur är generellt stängda på fjällstationer och fjällstugor.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er