STF Storliens Fjällgård

Upplev

Hos oss ägnar du med fördel dagarna åt vandring, skidåkning, fiske eller islandshästridning genom Jämtlandsfjällen. Vi brukar säga ”Här står naturen i fokus – men hur du vill uppleva den är helt upp till dig”. På den här sidan delar vi med oss av våra bästa tips på aktiviteter för den som vill. Så passa på att göra väldigt mycket… , eller ingenting alls under besöket i natursköna Storlien.

Vandra
Sommartid och under hösten har du många vackra vandringsleder för fjällvandring att välja bland. En av dem är Södra Kungsleden som går vidare mot Blåhammaren, Sylarna och Helags fjällstationer. Från oss utgår också en mängd fina leder, som passar olika behov. Det kan vara alltifrån den sköna kvällspromenaden i björksalen, till paradisturen över bäckarna, men också längre dagsturer upp på fjället. En dagstur kan vara att gå över Rekdalshöjden till Klukstugan på Norska gränsen. Förutom att utforska närmiljön kan du också ta dig på de längre markerade lederna till andra fjällstationer såsom STF Blåhammaren.

Ett måste när man besöker Storlien är att vandra Blomsterstigen. Denna grundades 1890 av Doktor Ernst Westerlund som en ”kurstig” för hans patienter. Han trodde på bra kost, frisk luft och motion på högre höjd. Bänkar donerades, fick olika namn och placerades utmed stigen. Ta en tur i patienternas fotspår, slå dig ned på en bänk längs med vägen och njut av utsikterna, och om du orkar kan du liksom patienterna bära med dig en tyngd i form av en sten, att placera på toppen. Det finns två vindskydd, ”Ernst Kumlet” och ”Vindarnas Tempel”. Vindarnas Tempel ligger på toppen av Skurdalsberget och har en fantastisk utsikt över hela Norska fjällvärlden, Åreskutan, Sylarna, Blåhammaren, Helags och Storkluken. Ett riktigt ”Halleluja moment” att vara där en solig dag. Är du intresserad av blommor gör Blomsterstigen skäl för sitt namn!

Bli med fiskekort
Att fiska är ett alldeles utmärkt sätt att ta sig an den vackra naturen häromkring. Vintertid gäller förstås isfiske men om somrarna väntar fantastiska ställen både för flug- eller spinnfiske och avslappnad mete. Det är dessutom bara öring och röding som lurar, så du får riktigt god mat om du får napp. För isfiske kan du på skidor ta dig till Sandtjärn inne i Storlien.

Fiskekort till alla vatten i och runt Storlien och på Statens renbetesmark finns att köpa i vår friluftsbutik Viltboden som ligger i huvudbyggnaden på Vandrarhemmet. God fiskelycka!

Längdskidor
Älskar du längd? Tur!
I Storlien väntar otroligt många möjligheter att ge dig ut på fina turer i spåret. Från Fjällgården drar vi upp till 6 mil längdspår. Och även inne i Storlien finns ett fint elljusspår för dig som söker lite omväxling. Om du inte har något emot att ta dig lite längre rekommenderar vi en tur till Fagerlia – ett av Norska skidelitens meckan. Fagerlia i Meråker Alpinsenter (Norge) ligger cirka 45 mil bort med bil och bjuder på flera mil av härliga längd- och elljusspår. Längdutrustning kan du självklart hyra här. Hör av dig till oss så hjälper vi dig med allt det praktiska!

Åk alpint
Mitt i Storlien ligger Storlien Alpin som bjuder på 23 nedfarter och 9 liftar. Här väntar grön till svart pist och tre barnområden med knapplift och tillhörande lätt nedfart. Här hittar du också en av Sveriges ”topp 5, Dream Parks”, det vill säga en hel nedfart med förpreppade hopp och ”rails” som kan få även den duktigaste skidåkare att sippa lite efter andan. Offpistskidåkningen är efter snöfall mycket bra, speciellt i de västra delarna av systemet. Men det är förstås viktigt att du håller koll på vädret, så kolla gärna snöläget med jämna mellanrum. Behöver du hyra alpin utrustning? Hör av dig till oss så hjälper vi dig med det!

Utforska fjällandskapet från hästryggen
Upplev fjällandskapets frihet och lugn under en tur med islandshästar. För har du aldrig provat att rida i fjällandskap har du en alldeles oförglömlig upplevelse framför dig. Turen utgår  bara kilometer härifrån, från en hästgård vackert belägen vid en fjällsida på norska sidan gränsen. Turerna varierar mellan ett par timmar till ett par dagar, beroende på vad du önskar och hinner med. Vi hjälper dig gärna med din bokning.

Äventyrsparken Rypetoppen
En tur till Rypetoppen gillas av adrenalinfantaster i alla åldrar. Och bara några kilometer från STF Storliens Fjällgård Vandrarhem ligger den norska äventyrsparken Rypetoppen som med sina höghöjdsbanor, ziplines, klätterbanor och paddlingsmöjligheter är en fantastiskt rolig plats att spendera en dag eller två för både småbarnsfamiljer, kompisgäng, skolklasser och kick-off-sällskap. Fråga oss så berättar vi gärna mer.

Forsränning, klättring och grottkrypning
Med vår samarbetspartner Jope ser till att du som vill får ett riktigt äventyr med garanterade  adrenalinkickar. Forsränningen finns i flera svårighetsgrader och även klättringen kan anpassas för både nybörjare och välrutinerade. På vintern finns det dessutom möjlighet att isklättra på de frusna vattenfallen här i närheten!

Paddla på Enan
En vattenburen sightseeing gör sig alldeles utmärk med kanot. Så passa på att hyra en kanot och ge dig ut längs den slingriga ån Enan. Upplev naturen medan du glider fram genom anslutande åar och sjöar – en otroligt mysig rutt att paddla. Prata ned oss för mer information och bokning av kanot.

Utflyktsmål
Brudslöjan, Handölsforsen och Tännforsen är några mäktiga vattenfall att besöka antingen på skidor, gående, med bil eller buss. Vid Handölsforsen finner du även Hanriis café med utsökta våfflor och en utställning om karoliner. I Handöl kan ni även besöka det vackra Lappkapellet och karolinergraven där 600 av Karl XII’s karoliner ligger begravda efter att ha frusit ihjäl efter den hårda tillbakavandringen ifrån Norge 1718.

Från Handöl tar man sig sen vidare till Storulvåns Fjällstation. Därifrån utgår Sveriges största ledsystem där bland annat den kända Jämtlandstriangeln till Blåhammaren och Sylarna ingår.

Från oss är det ca 5 km till det sägenomspunna vattenfallet Brudslöjan. Under några år i början av 40-talet hjälpte svenska bönder och andra frivilliga, norska flyktingar att undkomma Hitler-Tysklands soldater genom en passage invid vattenfallet.

Ni kan också gå eller åka skidor till Stenen i Grönan Dal; en mystisk sten från tider när pilgrimer gick via Skurdalsporten till Trondheim.

En annan sten många gillar att besöka är den minnesstenen 1:e Hovmarskalk Printzskiöld reste efter sina söner. De båda omkom i en rykande snöstorm nyårskvällen 1908/09 på väg till dans på Storliens Högfjällshotell. Den ena brodern klarade sig till Storlien, men avled senare på ett rum i nuvarande Le Ski. Minnesstenen är rest ca 2.5 km norr om Storlien.

Är ni krigshistorieintresserade så rekommenderar vi er att ta er ca 6 mil ner i Norge; till Hegra fästning. Där kan ni ta en guidad tur och uppleva det sista fästet i Norge som höll tyskarna stången under andra världskriget.

Bra att veta när du bokar

1 maj – 22 juni har vandrarhemmet öppet endast för gruppbokningar.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er