STF Store Mosse nationalpark

Tips

Vill du aktivera dig finns det gott om vandringsleder, en del går över sanddyner och en del över den öppna högmossen.

Om du vill skåda fågel finns det goda möjligheter eftersom det finns ett fågeltorn vid Kävsjöns strand, 20 minuters promenad från Svänö vandrarhem. Vid Lövö finns ett torn vid Hagudden, där mossen börjar på leden mot Blådöpet.

Vi rekommenderar ett besök på Naturum, vårt besökscenter. Där finns information om nationalparken och du kan få guidning ute eller inne. Sommartid går vi med snöskor eller bättre kallat mosseskor, ut i blötan till en göl där det är obligatoriskt bad, (för den som vill). Det är också äventyrsvandringar under veckan samt en kort onsdagsguidning i naturums omgivningar.

Dessa guidningar förutom onsdagens måste förbokas och är på speciella dagar som annonseras på www.storemosse.se

Vintertid när, (om) det finns snö kan man dra rätt ut i terrängen och spåra själv, eller åka på uppkörda spår som passerar både Lövö och Svänö. Utfodringen av Kungsörn och Havsörn äger rum november – mars.  Det finns ett gömsle för allmänheten, du behöver en bra kikare, det är ca 400 meter ut till åteln.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er