STF Store Mosse nationalpark

Om Lövö

Lövö är öppet året runt. I huset finns fyra rum med sammanlagt 16 bäddar, ett kök och ett vardagsrum.

Lövö ligger som en grönskande oas, insprängd i Store Mosse nationalparks södra del. 1912 levde fyra jordbrukarfamiljer på Lövö men det bodde människor här redan på 1600-talet. Boningshuset omgärdas av böljande betesmarker i ett öppet landskap. Spåren från gamla tider syns tydligt i form av rester efter gamla lador, åkerplättar, betesmarker, stenmurar och husgrunder. Från högsta punkten kan man uppleva hur den stora högmossen breder ut sig och nästan slukar den lilla ön. Norr om Lövö finns höga skogklädda sanddyner, eller rocknar som vi kallar dem, som sträcker sig genom hela nationalparken.

Det finns grillplats i trädgården samt bakom kullen österut med utsikt över mossen. Trädgården runt huset är inhägnad med smålandsgärdesgård. Utanför går det betesdjur under sommarhalvåret. De är inte farliga men kan vara lite nyfikna ibland. Deras jobb är att äta och hålla landskapet öppet. Undvik att störa djuren, de flyttar på sig när du kommer och glöm inte att stänga alla grindar.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er