STF Store Mosse nationalpark

Mer om STF Store Mosse nationalpark

Nationalparken Store Mosse i Småland är den största myrmarken söder om Lappland. Här finns cirka 50 kilometer cykel och vandringsleder på stigar och spänger. Mitt i parken hittar du Naturum och i var sin del ligger våra boenden, Svänö och Lövö, på moränkullar omgivna av sjö, högmosse och sanddyner. Vi brukar ibland likna boendet vid fjällstugor eftersom du här, precis som i fjällen, bor mitt i naturen utan vare sig el eller rinnande vatten. Här bor du för upplevelsen av naturen och utmaningen och äventyret att själv ordna med allt från att hugga ved och göra upp eld till att pumpa vatten.

Viktigt att veta innan du kommer
Receptionen ligger i Naturum där nycklar hämtas och återlämnas. när Naturum är öppet. Aktuella öppettider hittar du här, www.storemosse.se.
Vid ankomstdag där naturum inte är öppet, eller utanför öppettiderna, måste du i god tid före ankomstdagen kontakta oss och få en kod till nyckelskåpen, eller en tid så personal finns på plats. Observera att Svänö och Lövö är obemannade och att ni måste ha fått nyckel eller kod innan ni anländer, annars kommer ni inte att kunna få tillgång till boendet. Nyckelskåpen är placerade utanför dörren på respektive hus. Nyckel återlämnas alltid där den hämtades, det vill säga i nyckelskåpet eller i Naturum.

Våra boenden saknar elektricitet, rinnande vatten och andra moderna bekvämligheter. Det innebär att du för värme och matlagning får hugga ved och elda i kamin och vedspis. Vatten till matlagning och tvätt pumpas upp i brunnarna. När solen går ner blir det helt mörkt. Glöm därför inte att ta med tändstickor, ljus, ficklampa och papper att tända i spisen med.

Inkvartering sker i flerbäddsrum i våningssängar. Madrasser, filtar och kuddar finns till varje bädd, men lakan och örngott tar du med själv, eller sovsäck vilket vi rekommenderar under den kalla årstiden. Sovrummen går inte att låsa, men man kan haspa dörren från insidan. Det finns låsbara skåp till värdesaker, glöm inte att ta med ett hänglås om du vill låsa in något. Mulltoa och vedförråd finns i byggnader intill. Det finns ved, yxa och huggkubb. På Lövö finns vattenpumpen i trädgården. På Svänö står vattenpumpen cirka 150 meter sydost om huset, på andra sidan kullen där grillplatsen ligger.

Köken är fullt utrustade. Med lite träning går det bra att laga mat på vedspisen. Det kan vara ett äventyr att få eld i den, speciellt under vinterhalvåret om det stått kallt ett tag. Använd torrt tidningspapper för att få fart på draget i skorsten, fortsätt med små torra stickor, men använd inte tjocka vedbitar, det fungerar inte. Det finns jordkällare för matförvaring på Lövö och källare under huset på Svänö. Utanför husen finns grillplats.

Trädgårdarna är inhägnade Utanför går betesdjur under sommarhalvåret. De är inte farliga men kan vara lite nyfikna ibland. Undvik att störa djuren, de flyttar på sig när du kommer och glöm inte att stänga alla grindar.

Rummet och övriga delar av anläggningen ska lämnas städat enligt anslagna rutiner. Städning är obligatorisk och går inte att köpa till. Vid ostädat debiteras full kostnad för städfirma. Vid eventuella brister i stugan var vänlig meddela naturum, 010 22 361 30 eller maila storemosse@lansstyrelsen.se

Hyr hela huset
Du kan hyra hela huset både på Svänö och Lövö. Perfekt för släkten, föreningen, arbetslaget eller ledningsgruppen som vill ha en unik upplevelse tillsammans. Det finns konferensmöjligheter i Naturum och bra cateringfirmor i grannskapet. Använd gärna gruppförfrågan här på sidan eller kontakta Naturum per mejl eller telefon för offert och bokning.

Varmt välkomna önskar vi på Naturum!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er