STF Stora Karlsö Vandrarhem

Mer om STF Stora Karlsö Vandrarhem

Tyvärr gör det rådande läget och Folkmyndighetens rekommendationer att vi har beslutat att ställa in all trafik till ön under 2020. Det innebär också att vi inte heller kommer att öppna våra boenden. Säsongen 2021 håller vi öppet 7/5-29/8. Dock ej 21-23/8.

Naturreservatet Stora Karlsö reser sig ur havet som en mäktig klippa. Ön är som ett träd med sina årsringar och berättar om olika epoker och tidsåldrar för hela Gotland.

Anläggningen består av olika boenden i Norderhamn, Hien och Bergshyddan, alldeles vid vattnet. På vandrarhemmet finns tvättmöjligheter och toalett men ingen dusch. Badbryggor finns i Hien och i Norderhamn.

Stora Karlsö är förklarad som riksintresse och är världens näst äldsta naturskyddade område med sitt rika fågelliv och sina unika orkidéängar. Upplev tusentals sillgrisslor och tordmular, och fågelungarnas hoppning sista veckan i juni. Hit åker du för att möta ett lugn och en stillhet. På ön finns inga bofasta men många besökare väljer att bo över på ön

Välkommen till ett paradis mitt i Östersjön!