STF Stockholm/Gärdet Hotell & Vandrarhem

Upplev

“Stockholm i mitt hjärta” sjungs det ljudligt i såväl solsken som vid regnrusk på Skansen varje sommar! Och visst är det så. Stockholm bjuder på mycket hjärta och puls! Här finns något för alla: finkultur, natur, shopping, restauranger och så vansinnigt mycket mer.

Att göra vid Gärdet

För förstagångsbesökare i Stockholm rekommenderar vi ett SL-kort som gör det enkelt att utforska staden på ett miljövänligt vis. Inom promenadavstånd ligger Djurgården och där väntar guldkorn som Kaknästornet, Gröna Lund, Skansen, Liljevalchs, Junibacken, Vasamuseet och Rosendals trädgård. Det finns även fantastiska områden för promenader och joggingturer. I vårt närområde hittar du gym (SATS), café, restaurang, kiosk och matbutik. På fältet utanför finns utegym och Kampementsbadet med utomhuspool (sommartid). Här arrangeras många festligheter, så som konserter och sportevenemang.

Vi kan guida dig genom vår fina stad, så be oss gärna om personliga tips! Här följer ett axplock av våra favoriter:

Restaurang, pub och café

Ovanliga upplevelser

• Häståkeriet erbjuder ridturer på Djurgården och gryningsritt på Stockholms gator.
  • Parkteatern spelar gratis teater under sommaren.
  • Ugglan är en spelhall där du kan utmana kompisarna på boule, pingis, airhockey, biljard och mängder av brädspel.

Hållbar shopping

Du hittar många av Stockholms bästa second hand-butiker på Södermalm:

• Stockholm Stadsmission – Skånegatan 75
  • Södra Skattkammaren Antik & Kuriosa – Bondegatan 44
  • Rackarungar, barnkläder – Skånegatan 78
  • Kupan Röda Korset – Östgötagatan 67
  • Myrorna – Götgatan 79
  • Bjurholms Vintage – Bjurholmsplan 25

Roliga aktiviteter för familjen

Det finns mängder av barnvänliga aktiviteter i Stockholm. Utforska Spårvagnsmuseet, gå till Tom Tits vetenskapsmuseum i Södertälje, eller tillbringa heldagar på Djurgården där du hittar Gröna Lund, Skansen, Junibacken och Abba-museet.

Sugen på att bada?

Ekhagens strandbad
Badet är beläget på Norra Djurgården nära Lappkärrsberget. Det drivs av Kungl. Djurgårdens förvaltning.

Brunnsviken
Brunnsviksbadet är ett allmänt EU-bad som sköts av Stockholms stad gemensamt med Kungliga Djurgårdens förvaltning. Badvattenkvaliteten är klassad som utmärkt. Ledstång finns ner i vattnet.

Flatenbadet
Sjön Flaten är en av Stockholms renaste badsjöar. Vid Flatenbadet finns bryggor på flera platser och ett hopptorn. Sommartid finns servering och minigolfbana i anslutning till badet. Fina promenadstigar genom orörd natur leder runt sjön.

Fredhällsbadet
Fredhällsbadet är ett klippbad med bryggor och som är inhägnat av en byggnad och ett plank. Inne på området finns en mindre gräsmatta och ett trädäck. Ned till själva badet leder trappor. Framför entrén finns en mycket liten parkeringsplats för rörelsehindrade. En gångväg går längs stranden och badet kan också nås via trappa från Snoilskyvägen. Passa även på att äta på restaurangen Solstugan.

Hornsberg strand
Passa på och ta ett dopp vid bryggorna på Hornsbergs strand, Kungsholmen. Här finns det många restauranger och caféer i närheten.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er