STF Stockholm/af Chapman & Skeppsholmen Vandrarhem

Miljöarbete

Vi på STF af Chapman & Skeppsholmen är Green Key certifierade och arbetar aktivt för att du ska kunna resa hållbart. I vårt café och i vår frukostrestaurang finner du många ekologiska och KRAV-märkta produkter. Rummen och lokalerna städas med enbart miljömärkta rengöringsmedel.

Hos oss är samarbetet i personalen mycket viktigt – vi hjälps åt att upprätthålla rutiner, uppmuntra varandra och informera er gäster i syfte att synliggöra både vårt och det globala miljöarbetet samt betydelsen av detta. Vi åtar oss att alltid lägga hållbara grunder att bygga vidare på – att sträva framåt och utvecklas i tiden.

Vidare är ni, våra gäster, viktiga i vårt miljöarbete – genom att exempelvis tillämpa hållbara metoder på självhushåll, vattenhållning och sopsortering. Här är alltså ansvaret på personal och anläggning stort, både för att tillförse lättförståelig information men också hållbara och lätthanterliga system i t.ex. återvinning som underlättar en miljömässig vistelse.

Vi letar ständigt efter förbättringar inom miljöområdet och vi uppskattar och uppmuntrar er till att komma med förslag på vad vi kan göra ännu bättre.

Exempel på vad vi gör:

• Sopsortering är en självklarhet för oss och våra gäster.
  • Vi värmer upp hela anläggningen med fjärrvärme samt köper enbart miljömärkt el.
  • Vårt och erat matavfall blir till biogas och biogödsel.
  • Vi styr våra inköp så för att minimera transporterna.
  • Möbler som vi inte längre använder får nytt liv hos andra.
  • Vi samarbetar med leverantörer som är miljömärkta.
  • Vi är engagerade i samhället och samarbetar med både skolor och socialförvaltningar för att få ut fler i arbetslivet.
  • Vi sparar vatten genom att installera snålspolande toaletter och duschar.
  • Tvål, toapapper, pappershanddukar, handdiskmedel, maskindiskmedel, torkmedel samt tvättmedel är miljömärkta. Städprodukter är uteslutande miljömärkta.
  • Vår frukost och erbjuder många ekologiska, KRAV-märkta och nyckelhålsmärkta produkter. Vi hyr ut cyklar kostnadsfritt till STF-medlemmar(ej vinter) och uppmanar till miljövänliga transportsätt (exempelvis kollektivtrafik).
  • Ett set linne och handduk används under hela vistelsen.
  • Vattnet i kranen är av mycket hög kvalitet och vi köper inte längre in vatten på flaska. En miljövänlig flaska kommer inom kort att finnas till försäljning i receptionen så att du kan fylla på den var som helst under din vistelse.

Information om Green Key

Green Key är en internationell miljömärkning där anläggningen ska uppfylla internationellt fastlagda kriterier, särskilt anpassade till logiverksamheter och  konferensanläggningar. Internationellt sköts Green Key av Foundation for Environmental Education där kriterier och arbetssätt regleras av Green Key International Steering Committee.

Märkningen finns idag på 2600 anläggningar i 56 länder runt om i världen.

Anläggningar med Green Key ska exempelvis ha en miljöpolicy samt använda energibesparande lösningar, ha åtgärder på plats för att minska vattenförbrukningen samt att kemikalieinnehållet i hygienprodukter samt rengöringsmedel följer uppsatta regler. Vidare ställs krav på andel ekologiska, rättvisemärkta och eller lokalproducerade livsmedel. Anläggningen ska regelbundet utbilda/informera sin personal rörande miljöfrågor och det Green Key-arbete som bedrivs.

Det finns både obligatoriska kriterier och så kallade poängkriterier. Kriterierna är anpassade till logi- och konferensverksamheter och är uppbyggda så att ständig förbättring krävs genom att fler och fler poängkriterier ska uppfyllas varje år.

Kriterierna är utformade för att minska hotellets direkta miljöpåverkan men även att informera och uppmuntra gäster till att uppmärksamma anläggningens åtgärder och ambition. Genom information ska anläggningen sträva efter att involvera även gästerna till att minska anläggningens miljöbelastning. På samma sätt är kriterierna utformade för att eftersträva att dialog om produktval eller produktutveckling påbörjas med anläggningens leverantörer och andra intressenter.

Därutöver ska anläggningen upprätta miljömål inkl. handlingsplan som beskriver hur målen ska nås. Målen ska följas upp och förnyas årligen. Dessa mål och handlingsplaner ska baseras på en miljöinventering/-genomgång.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här