STF af Chapman & Skeppsholmen Vandrarhem

Boende med historisk charm centralt i Stockholm

Skeppet Af Chapman är tillsvidare stängt för renovering

Visa mer

Under denna period är ni varmt välkomna att bo i Hantverkshuset på land som håller öppet som vanligt. Här finns allt från bädd i sovsal till familjerum och superiorrum. Du bor bekvämt med vacker utsikt samt med gång och cykelavstånd till stadens stora utbud.

Centralt beläget med fina omgivningar och utsikt över Gamla stan och Kungliga slottet ligger STF af Chapman & Skeppsholmen Vandrarhem. Bor gör du bekvämt i det nyrenoverade Hantverkshuset eller på den tremastade fullriggaren af Chapman.

Skeppet af Chapman är tillsvidare stängt för renovering. Under denna period är ni välkomna till Hantverkshuset på land, som håller öppet som vanligt.

Centralt beläget med fina omgivningar och utsikt över Gamla stan och Kungliga slottet ligger STF af Chapman & Skeppsholmen. Bor gör du bekvämt i Hantverkshuset eller på den tremastade fullriggaren af Chapman. Hos oss möts världsresenärer, affärsgäster, backpackers och barnfamiljer av alla nationaliteter. Busshållplatsen ligger 100 meter från vandrarhemmet och tunnelbanan samt skärgårdsbåtar tio minuterspromenad bort. Det ger dig fantastiska möjligheter att upptäcka Stockholmsregionen. Skansen, Gröna Lund, ABBA museet, Vasamuseet och Cirkus når du lätt med Djurgårdsfärjan. Eller varför inte promenera till Gamla stan och upptäcka det kungliga slottet, den pittoreska Västerlånggatan eller varför inte Nobel museet?
På Skeppsholmen hittar du bland annat Moderna Museet, ArkDes och Leksaksmuseet, restauranger och Skeppsholmens unika flora och fauna.

Vårt eget Café Skeppsholmen är öppet året runt mellan kl 12.00 – 20.00 (öppettiderna kan variera vissa säsonger). Här serverar vi mat, god fika och dryck som du kan avnjuta på vår soliga uteservering och vacker utsikt.

Kort om STF af Chapman & Skeppsholmen:
• Receptionen, som har öppet dygnet runt, ligger i Hantverkshuset.
• Frukost serveras i Hantverkshuset vardagar mellan kl. 7.00-10.00 och helger kl. 7.30-10.30 (öppettiderna kan variera vissa säsonger). Frukosten är Kontinental standard och med Veganskt, Glutenfritt eller Laktosfria alternativ.
• Det ingår lakan och handduk, samt slutstäd i alla våra priser.
• För information och bokning av handikappanpassade rum, vänligen ring receptionen.
• Parkering finns i anslutning till Hantverkskasernen och biljett kan köpas i receptionen (250:- för 24 timmar).
*Hundar tillåtna på våra Superior rum, saneringsavgift tillkommer – 250 kr. per vistelse.
*Gratis Wifi på hela boendet

STF af Chapman & Skeppsholmens anläggning är helt kontantfri.

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Kaféservering

Enklare mat-och caféservering.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till tågstation/busshållplats

Närmare än 1 km till tågstation/busshållplats.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

• Konferens

Boendet har möjlighet att arrangera möten / konferens.

Medlemserbjudanden

Boka minst två nätter och få 25 % rabatt med kampanjkoden ”STFMEDLEM”

Välj datum: 1 jan – 31 mar 2024

Boka söndag-torsdag och få 25 % rabatt med kampanjkoden ”STFMEDLEM”

Välj datum: 1 okt – 22 dec 2024

Flaggmansvägen 8

Från T-centralen och Cityterminalen tar det cirka 20 minuter att promenera till Skeppsholmen. Det går även fint att åka buss nr 65 hela vägen fram till oss. Kliv av vid busshållplatsen Östasiatiska museet.

Närmaste tunnelbanestation är Kungsträdgården på den blå linjen. Väl framme väljer du uppgången mot skärgårdsbåtarna och promenerar längs vattnet i ungefär 7 minuter.

+46 84632280 chapman@stfturist.se

Öppettider reception

Dygnet runt öppen reception i huset

Antal rum

100 >

Följ STF af Chapman & Skeppsholmen Vandrarhem

Green Key

Boendet uppfyller strikta hållbarhetskriterier med tyngdpunkt på miljö som granskas årligen och kräver ständig förbättring. Läs mer här.

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete

Vi på STF af Chapman & Skeppsholmen är Green Key-certifierade och arbetar aktivt för att du ska kunna resa hållbart. I vårt café och i vår frukostrestaurang finner du många ekologiska och KRAV-märkta produkter. Rummen och lokalerna städas uteslutande med miljömärkta rengöringsmedel.

Hos oss är samarbetet i personalen grundläggande. Vi hjälps åt att upprätthålla rutiner, uppmuntra varandra och informera er gäster för att synliggöra vårt och det globala miljöarbetet. Det är viktigt för oss att sprida betydelsen av hållbart boende. Vi åtar oss att alltid lägga hållbara grunder att bygga vidare på – så att vi strävar framåt och utvecklas i tiden.

Vidare är ni, våra gäster, viktiga i vårt miljöarbete. Ni hjälper exempelvis till genom att tillämpa hållbara metoder för självhushåll, vattenhållning och sopsortering. Här är alltså ansvaret på personal och anläggning stort, då vi ska erbjuda lättförståelig information, samt hållbara och lätthanterliga system vad gäller återvinning och liknande. Allt för att underlätta en miljömässig vistelse.

Vi letar ständigt efter förbättringar inom miljöområdet. Därför uppmuntrar vi er att komma med förslag på vad vi kan förbättra.

Exempel på vad vi gör för miljön

• Från oktober 2019 finns vi på Karma för att minska matsvinnet.

• Sopsortering är en självklarhet för oss och våra gäster.

• Vi värmer upp hela anläggningen med fjärrvärme och köper endast miljömärkt el.

• Vårt och ert matavfall blir till biogas och biogödsel.

• Vi styr våra inköp så för att minimera transporterna.

• Möbler vi inte längre använder får nytt liv hos andra.

• Vi samarbetar med leverantörer som är miljömärkta.

• Vi är engagerade i samhället och samarbetar med både skolor och Arbetsförmedlingens ”Gör plats” för att få ut fler i arbetslivet.

• Vi sparar vatten genom att installera snålspolande toaletter och duschar.

• Tvål, toapapper, pappershanddukar, handdiskmedel, maskindiskmedel, torkmedel samt tvättmedel är miljömärkta. Våra städprodukter är alltid miljömärkta.

• Vår frukost och erbjuder många ekologiska, KRAV-märkta och nyckelhålsmärkta produkter. Vi hyr ut cyklar kostnadsfritt till STF-medlemmar (dock ej vintertid) och uppmanar till miljövänliga transportsätt (exempelvis kollektivtrafik).

• Ett set linne och handduk används under hela vistelsen.

• Vattnet i kranen är av mycket hög kvalitet och vi köper inte längre in vatten på flaska.

• Vi stödjer Naturskyddsföreningens kampanj ”Rädda Bina” och kommer under 2020 att installera ett insektsvandrarhem hos oss.

Information om Green Key

• Green Key är en internationell miljömärkning där anläggningen ska uppfylla internationellt fastlagda kriterier, särskilt anpassade till logiverksamheter och konferensanläggningar. Internationellt sköts Green Key av Foundation for Environmental Education där kriterier och arbetssätt regleras av Green Key International Steering Committee.

• Märkningen finns idag på 2600 anläggningar i 56 länder runt om i världen.

• Anläggningar med Green Key ska exempelvis ha en miljöpolicy samt använda energibesparande lösningar, ha åtgärder på plats för att minska vattenförbrukningen samt att kemikalieinnehållet i hygienprodukter samt rengöringsmedel följer uppsatta regler. Vidare ställs krav på andel ekologiska, rättvisemärkta och eller lokalproducerade livsmedel. Anläggningen ska regelbundet utbilda/informera sin personal rörande miljöfrågor och det Green Key-arbete som bedrivs

Vandringstips

Signaturled Stockholm

Vandringsleder i Sverige

Hållbara vandringstips

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.