Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Stensdalen Fjällstuga

Tips

På vintern är det fantastiskt att åka längs ån och upptäcka små porlande vakar och härliga lunchplatser. På sommaren kan du se fina orkidéer och på hösten finns det många kantareller att plocka i området. Platsen är ett gammalt sameviste där samerna förr i tiden drev skola. Än idag finns torvkåtor kvar i området och spår av rengärden i björkskogen.

Stensdalsstugan ligger i väglöst land, 13 km väster om Vålådalen i Vålådalens naturreservat och i Handöldalens sameby. Från stugan kan du göra utflykter till Lillstensdalfjället, Storstensdalen och Östra Bunnerskalet. Nere vid Stensån kan du få se strömstarar som dyker ner mot botten och söker föda i det strömmande vattnet. Stensån är även perfekt att doppa sig i efter ett hett bastubad, både sommar som vinter.