Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Söderhamn/Rönnskär Vandrarhem

Om Storjungfrun

Fyrhamnen är den gamla lots- och fyrplatsen på Storjungfrun, som är Söderhamns skärgårds största ö. Här väntar en storslagen natur med många fina markerade stigar att vandra.

Ön Storjungfrun är ca 3,5 km lång i nordsydlig riktning och 1,5 km bred. De finns ca 14 km markerade stigar på ön som väntar på att bli utforskade. Ön är relativt oexploaterad med ett omväxlande landskap, rik på flora, flera historiska värden som har stor betydelse för friluftsliv och rekreation.

I Fyrhamnen finns miljötoalett, återvinningsstation, vedeldad bastu och i gästhamnen plats för 25 båtar. Kommunen tillhandahåller 4 uthyrningsstugor med tillhörande servicebyggnad. Här finns även en liten konferenslokal för ca 15-20 personer med tillhörande kök samt ett 2-bäddsrum. I byggnaden intill finns en grupplogi som rymmer 10 personer. Vid Storjungfruns största sandstrand, Toppatall, finns grillplatser, bryggor och miljötoalett. Platsen används flitigt av båtfolket som utflyktsmål och badplats.

Upplev Storjungfrun

Storjungfrun bjuder på en stor variation av marktyper, från kala hällar, klapperstensfält och torra blockrika moränmarker till kalkpåverkade bördiga marker och flera fuktdrog. De små öarna runt Storjungfrun är av stor betydelse som rastplatser för flyttfåglar och häckningsplatser för flera fågelarter.

Ön rymmer också flera kulturhistoriska värden. Bland annat finns här ett kapell som uppfördes på 1600-talet och lämningar och spår efter gamla hamnar, den äldsta grundad redan på 1500-talet, samt Sveriges sista koleldade fyr.

Beställ mat som levereras till taxibåten
Har du långt att resa eller vill du helt enkelt inte släpa matvarorna? Vill du bo längre ut på öarna och behöver påfyllning i skafferiet under semesterns gång? Vi samarbetar med ICA Nära Nyplan i Sandarne, en välsorterad butik med apotek, uttagsautomat och tankstation (som du passerar på väg till Stenö brygga). Hit kan du maila er beställning, så är varorna färdigpackade när du anländer. En hanteringsavgift på 50 kr tillkommer. Du kan även välja att få era matkassar levererade direkt till taxibåten för ytterligare 50 kr. Har du några funderingar eller vill lägga en beställning är det bara att maila.

Upplevelseguide för Storjungfrun
Här kan du läsa mer om vad du kan uppleva på Storjungfrun.

Bytestid för uthyrningsstugorna på Storjungfrun
Kl. 15.00.

Åk till Storjungfrun med taxibåt.
Bokas i samband med stugbokningen.

Taxibåten avgår på onsdagar, fredagar och söndagar.
Avgång från Stenö brygga ca 14.00.
Vid hemresan avgår båten ca 15.15 från Storjungfrun.

Övriga dagar och tider kan båten bokas enligt överenskommelse till dubbel taxa. Bokas via per.aker@soderhamn.se eller 070-398 42 99.

OBS! Båttiderna kan behöva justeras, men då kontaktar vi er i förväg.

Boka och läs mer om Storjungfrun här

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er