STF Söderhamn/Rönnskär Vandrarhem

Om Rönnskär

Den idylliska miljön på Rönnskär är ett arv från lotsar, tullare och fiskare som varit öns ursprungliga befolkning. I dag är ön ett sommarparadis som erbjuder bad, fiske och en intressant kulturupplevelse.

Vandrarhemmet är inhyst i den gamla lotsstugan och öppnade sommaren 2010. Här finns bekväma rum med 1-3 bäddar. Våra allmänna utrymmen på nedre planet består av kök (med kyl, spis, mikrovågsugn och husgeråd), dusch samt ett sällskapsrum. På det övre planet finns ett litet sällskapsrum med TV. I den gamla lotsutkiken högst upp i vandrarhemmet finns ytterligare ett sällskapsrum med fönster runt om och en braskamin. Utsikten därifrån är minst sagt magnifik!

Vita huset, som numera är rött, byggdes åt fyrvaktare och båtmän har fått behålla sitt namn och används idag som ytterligare boenderum till vandrarhemmet. Vita huset har duschrum, stort kök och konferenslokal med panoramafönster och terrass med havet som kuliss. De 11 bäddarna är fördelade i ett dubbelrum, tre tvåbäddsrum och ett familjerum. Båda husen har wi-fi.

Två moderna miljötoaletter är placerade i en gemensam separat byggnad ett stenkast från vandrarhemmet. Vid havskanten finner du en vedeldad bastu med relax byggd 2015. Om du kommer med egen båt finns särskilda gästplatser anvisade i hamnen.

Om Rönnskärs bebyggelse

På ön finns ett 40-tal hus, byggda i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Samtlig bebyggelse används idag för fritidsboende.

Lilljungfruns lotsplats förlades 1891 till Rönnskär. Att namnet blev Lilljungfruns lotsplats berodde på att det i Sverige redan då fanns en lotsplats med namnet Rönnskär i Byske, Västerbotten. Namnet Lilljungfruns lotsplats är taget från den ö som ligger i anslutning till början av inseglingsrännan till Söderhamnsfjärden och Söderhamns hamnanläggningar. Lotsverksamheten är sedan slutet av 1970-talet flyttad till Ljusne.

Upplevelseguide för Rönnskär

Här kan du läsa mer om upplevelser som väntar på Rönnskär.

Transport till och från ön

Taxibåt till Rönnskär
Taxibåten avgår onsdagar, fredagar och söndagar.
Avgång från Stenö brygga kl 11.00. Ankomst Rönnskär ungefär kl 11.30.
Priset är 260 kr tur och retur. Halva priset för barn som är 0-12 år.

Hemresa med taxibåten
Avgång från Rönnskär kl 12.00. Ankomst Stenö brygga ungefär kl 13.20. (Turen går via Enskär.)

Taxibåt till anläggningsöarna
130 kr/person, enkelresa. Halva priset för barn som är 0-12 år. Priset gäller vid ordinarie turer söndag, onsdag och fredag. Klacksörarna enligt överenskommelse för 260 kr/person enkel resa. Halva priset för barn som är 0-12 år.

Taxibåt bokas i samband med boendebokningen när du klickat dig fram till kassan. Se information om tider och upphämtningsplatser i separat information om respektive anläggning. Övriga veckodagar och tider går taxibåten att chartra. Tel: 070-398 42 99

OBS! Båttiderna kan behöva justeras, men då kontaktar vi er i förväg.

Praktisk information för vandrarhemsgäster på Rönnskär

• Bytestid på vandrarhemmet är kl 12.00
• Medtag mat och dryck – affär finns inte. Kylskåp, frys, spis, ugn, mikro, kaffebryggare finns.
• Vid frågor ring Skärgårdsenheten 072-216 13 92.
• Utan extra kostnad kan du låna roddbåt med flytvästar, babysäng, hårtork och strykjärn med bräda.
• Frukost går att förboka hela säsongen.

Detta måste du ha med (om du inte förbokat det av oss)
• Sängkläder (kudde, täcke och filt finns)
• Handdukar

Nycklar till vandrarhemmet
För er som åker ut till vandrarhemmet med egen båt får nyckeln av värdinnan på Rönnskär. Ni som åker med taxibåten får nycklar på båten.

Trivselregler

Stugorna samt gemensamma utrymmen och bastu lämnas i det skick du själv önskar finna dem. Erforderlig städutrustning finns i varje stuga. Husdjur är tillåtna enbart i stuga 3 på varje ö. Rökning inomhus är förbjudet.

Vi önskar er en trevlig vistelse på STF Rönnskär!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er