Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Söderhamn/Rönnskär Vandrarhem

Om Rönnskär

Den idylliska miljön på Rönnskär är ett arv från lotsar, tullare och fiskare som varit öns ursprungliga befolkning. I dag är ön ett sommarparadis som erbjuder bad, fiske och en intressant kulturupplevelse.

Vandrarhemmet är inhyst i den gamla lotsstugan och öppnade sommaren 2010. Här finns bekväma rum med 1-3 bäddar. Våra allmänna utrymmen på nedre planet består av kök (med kyl, spis, mikrovågsugn och husgeråd), dusch samt ett sällskapsrum. På det övre planet finns ett litet sällskapsrum med TV. I den gamla lotsutkiken högst upp i vandrarhemmet finns ytterligare ett sällskapsrum med fönster runt om och en braskamin. Utsikten därifrån är minst sagt magnifik!

Vita huset, som numera är rött, byggdes åt fyrvaktare och båtmän har fått behålla sitt namn och används idag som ytterligare boenderum till vandrarhemmet. Vita huset har duschrum, stort kök och konferenslokal med panoramafönster och terrass med havet som kuliss. De 11 bäddarna är fördelade i ett dubbelrum, tre tvåbäddsrum och ett familjerum. Båda husen har wi-fi.

Två moderna miljötoaletter är placerade i en gemensam separat byggnad ett stenkast från vandrarhemmet. Vid havskanten finner du en vedeldad bastu med relax byggd 2015. Om du kommer med egen båt finns särskilda gästplatser anvisade i hamnen.

Om Rönnskärs bebyggelse

På ön finns ett 40-tal hus, byggda i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Samtlig bebyggelse används idag för fritidsboende.

Lilljungfruns lotsplats förlades 1891 till Rönnskär. Att namnet blev Lilljungfruns lotsplats berodde på att det i Sverige redan då fanns en lotsplats med namnet Rönnskär i Byske, Västerbotten. Namnet Lilljungfruns lotsplats är taget från den ö som ligger i anslutning till början av inseglingsrännan till Söderhamnsfjärden och Söderhamns hamnanläggningar. Lotsverksamheten är sedan slutet av 1970-talet flyttad till Ljusne.

Upplevelseguide för Rönnskär

Här kan du läsa mer om upplevelser som väntar på Rönnskär.

Transport till och från ön

Taxibåt till Rönnskär
Taxibåten avgår onsdagar, fredagar och söndagar.
Avgång från Stenö brygga kl 11.00. Ankomst Rönnskär ungefär kl 11.30.
Priset är 260 kr tur och retur. Halva priset för barn som är 0-12 år.

Övriga dagar och tider kan båten bokas enligt överenskommelse till dubbel taxa. Bokas via per.aker@soderhamn.se eller 070-398 42 99.

Hemresa med taxibåten
Avgång från Rönnskär kl 12.00. Ankomst Stenö brygga ungefär kl 13.20. (Turen går via Enskär.)

OBS! Båttiderna kan behöva justeras, men då kontaktar vi er i förväg.

Praktisk information för vandrarhemsgäster på Rönnskär

• Bytestid på vandrarhemmet är kl 12.00
• Medtag mat och dryck – affär finns inte. Kylskåp, frys, spis, ugn, mikro, kaffebryggare finns.
• Vid frågor ring Skärgårdsenheten 072-216 13 92.
• Utan extra kostnad kan du låna roddbåt med flytvästar, babysäng, hårtork och strykjärn med bräda.

Detta måste du ha med (om du inte förbokat det av oss)
• Sängkläder (kudde, täcke och filt finns)
• Handdukar

Beställ mat som levereras till taxibåten
Har du långt att resa eller vill du helt enkelt inte släpa matvarorna? Vill du bo längre ut på öarna och behöver påfyllning i skafferiet under semesterns gång? Vi samarbetar med ICA Nära Nyplan i Sandarne, en välsorterad butik med apotek, uttagsautomat och tankstation (som du passerar på väg till Stenö brygga). Hit kan du maila er beställning, så är varorna färdigpackade när du anländer. En hanteringsavgift på 50 kr tillkommer. Du kan även välja att få era matkassar levererade direkt till taxibåten för ytterligare 50 kr. Har du några funderingar eller vill lägga en beställning är det bara att maila.

Trivselregler

Vandrarhemmet samt gemensamma utrymmen och bastu lämnas i det skick du själv önskar finna dem. Erforderlig städutrustning finns tillgänglig. Husdjur och rökning är inte tillåtna i vandrarhemmet eller i övriga byggnader.

Vi önskar er en trevlig vistelse på STF Rönnskär!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er