Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Söderhamn/Rönnskär Vandrarhem

Mer om STF Söderhamn/Rönnskär Vandrarhem

Välj mellan härligt vandrarhem på Rönnskär och idylliska skärgårdsstugor på Enskär, Klacksörarna och Storjungfrun

Rönnskär
Den idylliska miljön på Rönnskär är ett arv från de lotsar, tullare och fiskare som var öns ursprungliga befolkning. I dag är ön ett sommarparadis som erbjuder bad, fiske och en intressant kulturupplevelse. Samtlig bebyggelse används idag för fritidsboende, ca 40 hus byggda i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

Vandrarhemmet är inhyst i den gamla lotsstugan, och öppnade sommaren 2010. Här finns bekväma rum med 1-3 bäddar. De allmänna utrymmena på nedre planet består av kök (med kyl, spis, mikrovågsugn och husgeråd), dusch samt ett sällskapsrum. På det övre planet finns ett litet sällskapsrum med TV. I den gamla lotsutkiken högst upp i vandrarhemmet finns ytterligare ett sällskapsrum med fönster runt om och en braskamin. Utsikten därifrån är minst sagt magnifik!

Vita huset, som numera är rött, byggdes åt fyrvaktare och båtmän har fått behålla sitt namn och används idag som ytterligare boenderum till vandrarhemmet. Vita huset har duschrum, stort kök och konferenslokal med panoramafönster och terrass med havet som kuliss. De 11 bäddarna är fördelade i ett dubbelrum, tre tvåbäddsrum och ett familjerum. Båda husen har wi-fi.

Två moderna miljötoaletter är placerade i en gemensam separat byggnad ett stenkast från vandrarhemmet. Vid havskanten finner du en vedeldad bastu med relax byggd 2015. Om du kommer med egen båt finns särskilda gästplatser anvisade i hamnen. Bytestid för vandrarhemmet på Rönnskär är 12:00.

Taxibåten till Rönnskär
Taxibåten avgår onsdagar, fredagar och söndagar.
Priset är 260 kr tur & retur. Halva priset för barn 0-12 år.

Taxibåt bokas i samband med boendebokningen när du klickat dig fram till kassan. Se information om tider och upphämtningsplatser i separat information om respektive anläggning.
Övriga dagar och tider kan båten bokas enligt överenskommelse till dubbel taxa. Bokas via per.aker@soderhamn.se eller 070-398 42 99.

Praktisk information vid hyra av vandrarhem på Rönnskär

Bytestid i vandrarhemmet är kl 12.00

• Husdjur och rökning är inte tillåtet i vandrarhemmet eller i övriga byggnader.
• Medtag mat och dryck – affär finns inte. Kylskåp, frys, spis, ugn, mikro, kaffebryggare finns
• Vid frågor ring Skärgårdsenheten 072-216 13 92
• Utan extra kostnad kan du låna roddbåt med flytvästar, babysäng, hårtork och strykjärn med bräda.

Detta måste du ha med (om du inte förbokat det av oss)
• Sängkläder (kudde, täcke och filt finns)
• Handdukar

Vi samarbetar med ICA Nära Nyplan i Sandarne, en välsorterad butik med apotek, uttagsautomat och tankstation (som du passerar på väg till Stenö brygga). Hit kan du maila din beställning, så är varorna färdigpackade när du anländer. En hanteringsavgift på 50 kr tillkommer och för ytterligare 50 kr kan du få matkassarna levererade direkt till taxibåten. Har du några funderingar eller vill lägga en beställning kan du maila tobias.mattsson@nara.ica.se.

Avresa med taxibåten
Avgång från Stenö brygga kl 11.00. Ankomst Rönnskär ca kl 11.30.

Hemresa med taxibåten
Avgång från Rönnskär kl 12.00. Ankomst Stenö brygga ca kl 13.20. (Turen går via Enskär)

OBS! Båttiderna kan behöva justeras, men då kontaktar vi er i förväg.

Vi önskar er en trevlig vistelse på STF Rönnskär!

Vi erbjuder även boende i charmiga skärgårdsstugor på Storjungfrun, Enskär och Klacksörarna. Läs mer om och boka dessa på respektive boendesida här på STF.

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Vi har placerat ut handsprit i gästkök och alla sanitetsutrymmen.
• Vi erbjuder tills vidare ingen frukost, utan hänvisar till vårt gästkök.
• Vi placerar gäster i möjligaste mån i olika delar av vandrarhemmet.
• Vi har installerat handfat med rinnande färskvatten på våra miljötoaletter.
• Vi har anpassat våra båttransporter till och från boendet enligt riktlinjer.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er