Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Söderhamn/Rönnskär Vandrarhem

Om Klacksörarna

Klacksörarna är ett naturskönt område på behörigt avstånd till annan bebyggelse. Ön är ett populärt utflyktsmål för båtfolket då det bland annat finns bra badmöjligheter och många fina picknickställen.

Klacksörarna är egentligen en egen liten skärgård bestående av sex öar och än fler skär. Landhöjningen har gjort att Tallskär har vuxit samman med Storskäret, liksom Klubben och Gåsharen. Nordvästen och Oren är på väg att växa ihop med Storskäret. Klacksörarna är låga och har gamla strandvallar även inne på öarna. På stränderna dominerar grus- och klapperstenspartier. Badmöjligheterna på Storskäret är bra, med mindre sandstränder på flera ställen och klippor på den nordöstra sidan.

På nordvästra sidan av Storskäret finns en gästbrygga med toalett, sopkärl och grillplats i direkt anslutning. Kommunens tre nyaste övernattningsstugor som färdigställdes under hösten 2008, ligger ett par hundra meter från gästbryggan i strandnära läge. Här finns servicebyggnad, brygga och bastu.

Upplev Klacksörarna

Öarna är bevuxna med barrskog. På några av öarna finns grova, gamla kusttallar med karakteristisk kronform, som höjer sig över omgivande träd. De gamla strandvallarna har växter, som är typiska för ung landhöjningskust utan träd. I igenväxande vikar finns frodiga och artrika strandängar, som får gödning av uppspolade algvallar.

De nordligaste öarnas gamla strandvallar är bevuxna med mjölon, kruståtel och skogsmossor, men de har också inslag som är typiska för unga, ännu inte trädbeklädda holmar, som rönn, krypande hägg, en, vildrosor, mjölke och kärleksört. Fågellivet är rikt, framför allt på de små skären i nordöst. Skogsfågel finns inne på öarna.

Klacksörarna har lämningar av gammal fiskarbebyggelse på tre ställen. Ett fritidshus finns på Storskäret och ett färre antal på Oren och Nordosten. På Sydosten finns ett mindre fiskeläge.

Beställ mat som levereras till taxibåten
Har du långt att resa eller vill du helt enkelt inte släpa matvarorna? Vill du bo längre ut på öarna och behöver påfyllning i skafferiet under semesterns gång? Vi samarbetar med ICA Nära Nyplan i Sandarne, en välsorterad butik med apotek, uttagsautomat och tankstation (som du passerar på väg till Stenö brygga). Hit kan du maila er beställning, så är varorna färdigpackade när du anländer. En hanteringsavgift på 50 kr tillkommer. Du kan även välja att få era matkassar levererade direkt till taxibåten för ytterligare 50 kr. Har du några funderingar eller vill lägga en beställning är det bara att maila.

Upplevelseguide för Klacksöarna
Här kan du läsa mer om vad du kan uppleva på Klacksöarna.

Bytestid för uthyrningsstugorna på Klacksörarna
Kl. 12.00.

Åk till Klacksörarna med taxibåt

Kontakta Skärgårdsenheten, per.aker@soderhamn.se eller 070-398 42 99 för bokning. 260 kr enkel resa/vuxen. Halva priset för barn som är 0-12 år.

Boka och läs mer om Klacksörarna här

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er