STF Söderhamn/Rönnskär Vandrarhem

Info om Enskär

Enskär är en pärla i mellersta delen av skärgården med barnvänliga sandstränder. Ön lockar både badsugna till dagsutflykter och semesterfirare som vill njuta av skärgårdslivet i hyrstuga.
Till Enskär är det nästan alltid lätt att ta sig med båt. Färdvägen dit är mestadels inomskärs och är relativt skyddad från sjögång.

De tre uthyrningsstugorna ligger på öns västra sida invid en liten sandstrand. Där finns även en gästbrygga som ofta är välbesökt. Grillplatser, soptunnor och miljötoalett finns både i anslutning till gästbryggan och till uthyrningsstugorna. I stugorna finns el indraget, vilket innebär att standarden är något högre än i de övriga uthyrningsstugorna, med bland annat belysning, spishäll med ugn, mikrovågsugn och kaffebryggare. I servicebyggnaden finns vedeldad bastu, miljötoalett och en tempererad dusch med havsvatten.

Upplev Enskär
Det som präglar Enskär är främst de fina sandstränderna. Hit har båtfolket sökt sig i alla tider för att bada och sola. På Enskär finns ett 30-tal fritidshus varav 15 ligger invid den gamla hamnen på västra sidan av ön. Befolkningen utgjordes förr i tiden främst av fiskare, men i dagsläget har detta övergått till enbart sommarboende.

Bra stigar finns runt stora delar av ön och på den östra sidan mot det öppna havet väntar fina långgrunda sandstränder. För den som inte är rädd att bli blöt om fötterna går det även bra att vada över till ön Korsmäss eller till Enskärsoren där Söderhamns Motorsällskap (SMS) har sin ytterförläggning. Dit kör även turbåten MS/Moa dagsturer med gäster från Söderhamn. Moa ligger vid kaj några timmar vid eftermiddagsturerna och de serverar enklare förtäring, fika och glass ombord.

Upplevelseguide för Enskär
Här kan du läsa mer om vad du kan uppleva på Enskär.

Bytestid för uthyrningsstugorna på Enskär:
Kl. 12.00.

Åk till Enskär med taxibåt
Bokas i samband med stugbokningen.

Taxibåten avgår på onsdagar, fredagar och söndagar.
Avgång från Stenö brygga ca 11.00.
Vid hemresan avgår båten ca 13.00 från Enskär.
OBS! Båttiderna kan behöva justeras, men då kontaktar vi er i förväg.

Boka och läs mer om Enskär här

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er