Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Söderhamn/Klacksörarna Skärgårdsstugor

Mer om STF Söderhamn/Klacksörarna Skärgårdsstugor

Klacksörarna är egentligen en egen liten skärgård bestående av sex öar och än fler skär. Landhöjningen har gjort att Tallskär har vuxit samman med Storskäret, liksom Klubben och Gåsharen. Nordvästen och Oren är på väg att växa ihop med Storskäret. Klacksörarna är låga och har gamla strandvallar även inne på öarna. På stränderna dominerar grus- och klapperstenspartier. Badmöjligheterna på Storskäret är bra, med mindre sandstränder på flera ställen och klippor på den nordöstra sidan.

På nordvästra sidan av Storskäret finns en gästbrygga med toalett, sopkärl och grillplats i direkt anslutning. Kommunens tre nyaste övernattningsstugor som färdigställdes under hösten 2008, ligger ett par hundra meter från gästbryggan i strandnära läge. Här finns servicebyggnad, brygga och bastu.

Upplev Klacksörarna
Öarna är bevuxna med barrskog. På några av öarna finns grova, gamla kusttallar med karakteristisk kronform, som höjer sig över omgivande träd. De gamla strandvallarna har växter, som är typiska för ung landhöjningskust utan träd. I igenväxande vikar finns frodiga och artrika strandängar, som får gödning av uppspolade algvallar.

De nordligaste öarnas gamla strandvallar är bevuxna med mjölon, kruståtel och skogsmossor, men de har också inslag som är typiska för unga, ännu inte trädbeklädda holmar, som rönn, krypande hägg, en, vildrosor, mjölke och kärleksört. Fågellivet är rikt, framför allt på de små skären i nordöst. Skogsfågel finns inne på öarna.

Klacksörarna har lämningar av gammal fiskarbebyggelse på tre ställen. Ett fritidshus finns på Storskäret och ett färre antal på Oren och Nordosten. På Sydosten finns ett mindre fiskeläge.

Praktisk information vid hyra av stuga på Klacksörarna

Bytestid i stugorna är kl 12.00

• Rökning är inte tillåtet i stugorna eller i övriga byggnader.
• Husdjur är endast tillåtna i stuga nr 3.
• Medtag dricksvatten - det finns inget färskvatten på Klacksörarna.
• Medtag mat och dryck – affär finns inte. Kylskåp med litet frysfack samt gasolspis finns.
• Vid problem ring Skärgårdsenheten 072-216 13 92

Detta måste ni ta med:
• Sängkläder (kudde, täcke och filt finns)
• Handdukar
• Disktrasa/diskborste, diskmedel och diskhandduk.

Detta kan vara bra att ta med:
• Ficklampa
• Tändstickor
• Saltvattentvål
• Förbandslåda
• Värmeljus

Vi samarbetar med ICA Nära Nyplan i Sandarne, en välsorterad butik med apotek, uttagsautomat och tankstation (som du passerar på väg till Stenö brygga). Hit kan du maila din beställning, så är varorna färdigpackade när du anländer. En hanteringsavgift på 50 kr tillkommer och för ytterligare 50 kr kan du få matkassarna levererade direkt till taxibåten. Har du några funderingar eller vill lägga en beställning kan du maila tobias.mattsson@nara.ica.se.

Nycklar till stugorna
För dig som åker ut till stugorna med egen båt hämtas nyckeln i spelbutiken på Ica Nära Nyplan. Öppet dagligen 08:00-21:00. Du som åker med taxibåten får nycklar på båten.

Åk till Klacksörarna med taxibåt.
Kontakta Skärgårdsenheten, per.aker@soderhamn.se eller 070-398 42 99 för bokning. 260 kr enkel resa/vuxen. Halva priset för barn 0-12 år.

Vi önskar er en trevlig vistelse på Klacksörarna!

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Här bor du i egen stuga.
• Vi har placerat ut handsprit.
• Vi har anpassat våra båttransporter till och från boendet enligt riktlinjer.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er