Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Söderhamn/Enskär Vandrarhem

Mer om STF Söderhamn/Enskär Vandrarhem

Till Enskär är det nästan alltid lätt att ta sig med båt. Färdvägen dit är mestadels inomskärs och är relativt skyddad från sjögång.

De tre uthyrningsstugorna ligger på öns västra sida intill en liten sandstrand. Där finns även en gästbrygga som ofta är välbesökt. Grillplatser, soptunnor och miljötoalett finns både i anslutning till gästbryggan och till uthyrningsstugorna. I stugorna finns el indraget, vilket innebär att standarden är något högre än i de övriga uthyrningsstugorna med bland annat belysning, mikrovågsugn och kaffebryggare. I servicebyggnaden finns vedeldad bastu, miljötoalett och en tempererad dusch med havsvatten.

Upplev Enskär
Det som präglar Enskär är främst de fina sandstränderna. Hit har båtfolket sökt sig i alla tider för att bada och sola. På Enskär finns ett 30-tal fritidshus varav 15 ligger invid den gamla hamnen på västra sidan av ön. Befolkningen utgjordes förr i tiden främst av fiskare, men i dagsläget har detta övergått till enbart sommarboende.

Bra stigar finns runt stora delar av ön och på den östra sidan mot det öppna havet väntar fina långgrunda sandstränder. För den som inte är rädd att bli blöt om fötterna går det även bra att vada över till ön Korsmäss eller till Enskärsoren där Söderhamns Motorsällskap (SMS) har sin ytterförläggning. Dit kör även turbåten MS/Moa dagsturer med gäster från Söderhamn. Moa ligger vid kaj några timmar vid eftermiddagsturerna och de serverar enklare förtäring, fika och glass ombord.

Praktisk information vid hyra av stuga på Enskär:

Bytestid för uthyrningsstugorna på Enskär är kl 12.00.

• Rökning är inte tillåtet i stugorna eller i övriga byggnader.
• Husdjur är endast tillåtna i stuga nr 3.
• Medtag dricksvatten - det finns inget färskvatten på Enskär.
• Medtag mat och dryck – affär finns inte. Kylskåp, spis, ugn, mikro, kaffebryggare finns.
• Vid problem ring Skärgårdsenheten 072-216 13 92

Detta måste ni ta med:
• Sängkläder (kudde, täcke och filt finns)
• Handdukar
• Disktrasa/diskborste, diskmedel och diskhandduk.

Detta kan vara bra att ta med:
• Ficklampa
• Tändstickor
• Saltvattentvål
• Förbandslåda
• Värmeljus

Vi samarbetar med ICA Nära Nyplan i Sandarne, en välsorterad butik med apotek, uttagsautomat och tankstation (som du passerar på väg till Stenö brygga). Hit kan du maila din beställning, så är varorna färdigpackade när du anländer. En hanteringsavgift på 50 kr tillkommer och för ytterligare 50 kr kan du få matkassarna levererade direkt till taxibåten. Har du några funderingar eller vill lägga en beställning kan du maila tobias.mattsson@nara.ica.se.

Nycklar till stugorna
För dig som åker ut till stugorna med egen båt hämtas nyckeln i spelbutiken på Ica Nära Nyplan. Öppet dagligen 08:00-21:00. Du som åker med taxibåten får nycklar på båten.

Taxibåten mot Enskär
Taxibåten avgår onsdagar, fredagar och söndagar.
Priset är 260 kr tur och retur. Halva priset för barn 0-12 år. Övriga dagar och tider kan båten bokas enligt överenskommelse till dubbel taxa. Bokas via per.aker@soderhamn.se eller 070-398 42 99.

Avresa
Avgång från Stenö brygga kl 11:00. Ankomst Enskär ca kl 12:30. (Turen går via Rönnskär)

Hemresa
Avgång från Enskär kl 13:00. Ankomst Stenö brygga ca kl 13:20.

OBS! Båttiderna kan behöva justeras, men då kontaktar vi er i förväg.

Vi önskar er en trevlig vistelse på Enskär!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er