STF Skäralid/Pensionat Söderåsen

Mer om STF Skäralid/Pensionat Söderåsen

Pensionat Söderåsen ligger på Allarpshöjden vid Skäralid. Den ståtliga byggnaden har en spännande och brokig historia och fungerar nu som bas för besökare som vill njuta av lugnet och naturen på Söderåsen, eller utforska området med adrenalin och puls - antigen i grupp eller på egen hand.

Här möts du av en rofylld och naturnära miljö, av sköna och nybäddade sängar, personlig service och trivsamma lokaler. Vi bjuder våra pensionatsgäster på eftermiddagsfika med hembakad kaka och vår frukostbuffé med nybakat bröd och andra godsaker serveras dagligen under säsong. Självklart delar vi även med oss om smultronställen och aktiviteter att testa på.

Välj om du vill övernatta i något av våra sju rum där frukost ingår, eller om du hellre föredrar att bo i våra två lägenheter där det är självhushåll. På pensionatet finns även en fin festlokal samt konferensmöjligheter och självklart går det bra att hyra hela anläggningen om du vill samla familjen, vännerna eller kollegorna. Hos oss kan ni umgås ostört och få tid för varandra. Utomhusmatlagning i vårt vildmarkskök är en uppskattad aktivitet för sällskap och grupper.

Naturen på Söderåsen är fantastiskt vacker och att vandra här är populärt. Föredrar du att cykla så finns de att hyra av oss. Med dem kan ni upptäcka många mysiga småvägar och ta dig ut till nya smultronställen på Söderåsen och i den vackra Rönneådalen.

Söderåsområdet erbjuder en mängd upplevelser och aktiviteter, oavsett om ni söker utmaning, avkoppling eller utveckling. Inom gångavstånd från pensionatet finns entrén till Söderåsens Nationalpark och Naturum med sina intressanta utställningar och Skäralids restaurang. Det finns även många cykelvänliga vägar i omgivningarna och det är mindre än fem kilometer till såväl Röstånga som till Ljungbyhed. I båda byarna finns mataffär, restaurang, gästgivargård, bageri med mera.

För de äventyrliga finns många aktiviteter att prova på förutom vandring och cykling, vad sägs om turridning, mountainbiking, trailrunning, paddling eller dressin? Utbudet av gårdsbutiker, konsthantverkare och loppisbodar är även stort och varierat. Att njuta av lugnet, utsikten och kvällssolen från tomten är ett svårslaget och skönt avslut på dagen. Hela Skåne med sin stora variation och sitt rika utbud på besöksmål och naturtyper ligger inom räckhåll för dagsutflykter.

Varmt välkomna till Pensionat Söderåsen!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här